بــســــم الله :)


الحمد لله
عدد ما كان
و عدد ما سيكون
و عدد الحركات و السكون !

الأربعاء، 11 يوليو 2012

" كــُرّاسة " !!!


"كــُرّاسة" !!!
بقلم : خديجة غتوري
-------------------------------



يا حبيبتي .. يا روحي
يا نور عينيا ..
وحشتيني ..
و عايز أقعد معاكي شوية
نتصارح و نتصالح
و أقولك ع اللي فيا
انا عايزك تسمعيني
و تحسي بيا ..
و تفهميني
و تسيبيني أقول و أفضفض
و متزعليش من كلامي
و تقربيلي ..
ده انتي كنتي كتير بعيدة
عني شريدة ..
و ده خلاني متدايق
ركزي معايا لدقايق
و اسرحي ف عينيا دول
عينيا اللي سهرت على راحتك
عينيا اللي تعبت ف حراستك
دانا شيــّال الحــُمول
و لو كل يوم هبات مذلول ؟
عمري ما نسيتك
و عمري ما جرحتك!!!

اسمعيني و بطلي تبصيلي بنفور
انا عمري ما غنيتلك من غير شعور
و لا دقيتلك عالطبول
و لما بكون منك زعلان .. بقول !

و يمكن اكون عنيد
لكن عــِندي و اصراري
هما اللي جابوا حقك
و رجعولك و رجعولي نهاري
و انا مش طالب بليد
انا طالب حبك بشطارة
و بفهم من أقل اشارة
بس انتي تديني أمارة
و سواء كنت ساكن
 في فيلا أو حارة
نزلت أجيب حقك بكل حضارة !!!

و بلاش يا حلوة نظرة عتاب
أنا اللي ليا عندك حساب
و جه الوقت اني اعرف الأسباب
ورا سكاتك و اخلاصك
لناس تانية مش ناسك
و ليه قفلتي ف وشي الباب ؟
و ليه كدبتي احساسك ؟
و سيبتيني و روحتيلهم
مع انك عارفة اني بحبك
أكتر كتير منهم !!!

روحتي لناس ..
الخيانة عندهم عادة
اخدوا حبيبتي مني
و انا مسلوب الإرادة
حبهم لعب و تسالي
و عمرهم ما حسـّـوا الوطن غالي
و انتي شايفاهم من خلالي
كإني انا شــفـّـاف
و هما يبصولي باسـتـخـفـاف
و راسمين صورتهم قدامك نــُـضاف
و حاطين على وشوشهم غــُلاف
قـطـّعته و شفتيهم
كشفتيهم ..
و اديكي انتي اللي سبتيهم
ده حبك كان بيحميهم
و ضعفك كان بيغريهم
لكن خلاص انا مش هخاف !!

متعيطيش ..
و متزعليش ..
الحب مفهوش مجاملة
الحب بيبان ف المعاملة
و انا مقولتش كلام جارح
و مش هفكر ف امبارح
و دلوقتي نقدر نتصالح
و اللي راح ده كإنه مفيش

بس عايزك تعرفيني ..
من غير غلاف
انا مش بفهم في السياسة
و لا أقدر أقول
دي قضية تافهة و لا حساسة
أنا كل اللي عندي كــُرّاسة
مليتها كلام في حبك
و كل ما أفتح و اقراها
بلاقي حزن و تعاسة
و ميت مليون انتكاسة
لكن بعد النهاردة
تعالي نتفاهم بكياسة
انا هقفل كــُـراسي بدبـّاسة
و هبدأ معاكي من جديد
صفحة جديدة ..
صفحة بيضة
اول سطر فيها شهيد
مش هقول فيها غير سعيد
حاسس ده اللي جاي
ان شاء الله أكيد ..
وهدافع عنك بكل شراسة
و ساعديني نعمل
من كل ظالم .. و كل من خانك
دوّاســـــــــــــــة !!


السبت ٢\٤\٢٠١١م

هناك تعليقان (2):

بنت مهيسة اخر حاجة يقول...

رااااااااااائعة واكثر
دمتي ودام قلمك مبدع
:)

Khadega Ghatwary يقول...

شكرررررااااااااااا
وحشتيني انا قلت مش هشوفك تاني و لا ايه? ^_^

منوراني و سعيدة قوي انها عجبتك :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...