بــســــم الله :)


الحمد لله
عدد ما كان
و عدد ما سيكون
و عدد الحركات و السكون !

الجمعة، 6 يوليو 2012

انت أول واحد !!!




قالها  : ممكن اسأل سؤال عارف إجابته  ?

قالتله : يعني هتسأل و تجاوب ?!

قالها  : لأ انتي هتجاوبي إجابة انا متوقعها ، بس فضولي مخليني عايز اتأكد  :)

قالتله : اتفضل

قالها  : عرفتي حد قبل مني ?

 - سكتت شوية و

قالتله : و ليه بس نقلـّب في الماضي اللي راح   !

قالها  : ليه ، بتخافي من الماضي  ?

قالتله : لأ بس مش بحب اجيب سيرته

قالها  : معلش جاوبي المرادي علشاني

قالتله  :متأكد انك عايز تسمع الإجابة ?

قالها )بثقة  : (متأكد

قالتله  :ما بلاااااااش

قالها  : أنا واثق و مطـّمن =)

قالتله : خلاص انت حـُر

قالها  : طب إيه الإجابة  ?

قالتله) بتردد: ( عرفت عرفت ســبـعة !!!

 -  اتخض و

قالها  : ايه ??? بس انتي مقولتيليش حاجة زي دي قبل كده !!!

قالتله )بكل برود(  :ما انت مسألتـنيش

قالها  : و هو انا لازم اسأل  ?!

قالتله  :أهو اللي حصل بقى مجتش فرصة

قالها  : مجتش …. فرصة ?  ..لا لا انا مش مصدق ، انتي أكيد بتهزري صح ?

قالتله  :لا مبهزرش انا بتكلم بجد

قالها  : يعني السبعة دول حبيتيهم  ولا اتقدمولك و اترفضوا ولا ايه اللي حاصل بالظبط ? أكيد مجرد عرسان اتقدموا و اترفضوا ، انا واثق فيكي و متأكد

قالتله  :مانا كنت حاسة ان ثقتك الزيادة فيا دي هتعمل مشكلة قدام

قالها  : قصدك إيه ?!!!

قالتله  :قصدي واضح ، انا طول عمري بقول لنفسي انتي متستاهليش الثقة دي

قالها  : طب مجاوبتيش عالسؤال

قالتله  :لا مكنوش ناس اتقدموا و اترفضوا ، احنا فاتحين ايه ? مكتب جواز? ، انا عرفت واحد واحد فيهم و كل واحد له قصة مختلفة معايا و كل واحد فيه حاجة مميزة عاجباني فيه

 - فضل ١٠ دقايق مذهول و هي مستنية منه أي كلمة مفيش !!!

قالها  : انا مش عارف اقولك ايه بس انا بجد مش مصدق

قالتله  :لا اللي بقولهولك حقيقة ما احنا متعودين عالصدق و الوضوح مع بعض من البداية

قالها  : صدق ?!!! طب لو اللي بتقولي عليه ده حصل فعلا ، ليه مقولتيليش قبل كده ?

قالتله  :مانا قلتلك مجتش فرصة و بعدين جلّ من لا يسهو

قالها  : بس انتي عارفة ان دي حاجة مهمة ، ده مش فستان اشتريتيه و لا خروجة خرجتيها و نسيتي تقوليلي على اساس يعني مش قصة ، لكن دي ….. !!!

قالتله  :لا مجتش على بالي الصراحة ، و كده كده كانت هتيجي سيرتها فـ وقت من الاوقات

قالها  : ده معناه ان لو مكنتش جات سيرتها كان هيبقى القفا اللي انتي متجوزاه ده مش هيعرف حاجة منها خالص طالما ذكاءه الخارق و عقله النبيه مجبهاش لوحده

قالتله  :لا أكيد مفكرتش فيها كده ، فكرتها حاجة طبيعية مش غريبة

قالها  : حاجة طبيعية ?!!! ، لا بجد في حاجة غلط ، مش انتي اللي بتكلميني دلوقتي ، ايه اللي حصل ? فين الصدق و لا الوضوح اللي على طول كنت بشوفهم منك ? دانا كنت بضرب بيكي المثل لنفسي ! سامعاني ? لنفسي  :( !!!

قالتله : موجودين ، ماهو لو مكنتش صادقة معاك مكنتش هقول

قالها  : طب و الوضوح ? كنتي مفروض قولتي من غير ما اسأل

قالتله : خلاص بقى متدقش غلطة و عدت و كنت نسيتها أصلا

قالها  : غلطة ?!!!!!!!!

قالتله : شوية غلطات تقصد? المهم انها من الماضي

 - ضرب نفسه بالقلم و

قالها  : لا انا مش قادر اصدق ان الكلام ده حقيقي ، انتي أكيد بتهزري مش دي انتي اللي اعرفها و واثق فيها

قالتله : رجعنا للثقة تاااني  !!!

قالها  :  لو ده حقيقي فـ انا بجد هزعل قوي لاني بجد واثق فيكي بشكل ….. و مش قادر أصدق اني لحد اللحظة دي بكدّب اللي بتقوليه ده ، مستحيل يكون حقيقة ، هزعل قوي عليكي و هزعل على سذاجتي ، مش معقول تكوني خدعتيني ، لا لا لا

قالتله : لا حقيقة ، و بعدين خدعتك ليه ? احنا لسه فيها ، لسه معملناش فرح تقدر تنسحب انا لا خدعتك و لا حاجة ، كل الفكرة ان مجاش على بالي

قالها  : انسحب ? هو ماتش كورة ? انتي مالك النهاردة ايه حكايتك ? لولا اني مش بصدق في الخزعبلات كنت قلت ان كائن فضائي بيكلمني دلوقتي

 - ضحكت و

قالتله : طول عمرك دمك خفيف

 - سكت و مردش عليها

قالتله  :طب مش عايز نتكلم في الموضوع ? يمكن تلاقيلي مبرر تسامحني بيه

قالها  : مش لما اصدقك الاول !! انتي فاكراني لو كنت مصدقك كنت هفضل قاعد انا و انتي و البحر اللي اتعكنن زيي ده ? ، كنتي هتبقي قاعدة لوحدك بالدبلتين ، كنت هسيبلك الدبلة بتاعتي حتى و مش هاخدها

قالتله : على طول كده ? دا انت ما صدقت بقى !!!

قالها  :  ماهو لو حقيقة  ..و مش ندمانة عليها يبقى همشي طبعا ، ده غير اني اصلا مش مصدق

قالتله : لا صدق بقى علشان نقدر نتكلم

قالها  : انتي ازاي بتقوليها بالبساطة دي ?!!! سبعة !!! مش حاسس ان قاعدة قدامي واحدة حاسة انها غلطت

قالتله : و احس اني غلطت ليه ? مش يمكن ليا عـُذري ?

قالها  : سبعة ?!!!

قالتله : هنتكلم و لا امشي ?

قالها  : مش هقدر اقولك امشي علشان مش مصدقك ، عايزانا نتكلم في ايه ما احنا بنتكلم اهو

قالتله : هحكيلك عنهم يمكن تحس قد ايه هما مميزين زي مانا شايفاهم .. فتعذرني

قالها  : و بتقوليهالي فـ وشي ? انتي لسه حاسة انهم مميزين ?

قالتله : ايوة و عمري ما هغير رأيي

قالها  : ها ها ، ده اكيد هزار طبعا متجيش ، ممكن مثلا تكوني لسه متعلقة بواحد و لو خيال علمي هنقول اتنين ، لكن سبعة ده مش خيال علمي ده حاجة تفوق الخيال هههههههههه

قالتله : لا لما يكون في حاجة مميزة فـ شخص طالما انت شوفتها هتفضل موجودة مش هتروح و خصوصا لما يكون كل شخص مختلف في الميزة دي عن غيره بس مش معنى كده اني متعلقة بـ سبع اشخاص ده يبقى جنان رسمي

قالها  )بتهكـّم : (طب و انا فيا ايه زيادة بقى علشان تختاريني دونا عنهم كلهم ?

 قالتله : لا احنا مش هنحوّل الحوار لمقارنة

قالها  : انتي مش حاسة انك غلطانة ? و كمان بتمدحي فيهم و بتقوليلي انهم مميزين ? ، طب و انا ? يا ترى هتحكي عني لحد تاسع ? و لا يمكن متلاقيش اصلا حاجة مميزة تقوليها

قالتله : هتسمعني و لا امشي ?

قالها  : هو مفروض مين فينا اللي يمشي ? و بعدين انا بحاول استفزك يمكن تعترفي ان كلامك مش حقيقة مفيش فايدة ، شكلك بتتكلمي جد

قالتله : أومال بهزر ? بص انا ليا عـُذرين في الموضوع ده

قالها  : اتنين ? طب ممكن اسمعهم قبل ما يجيلي السكر و الضغط و السـُل و الطاعون و انا قاعد ? و انتي عارفة الطاعون مـُعدي ، لو خايفة على نفسك بقى

قالتله : هههههههههههه حتى و انت متغاظ دمك خفيف ^_^

قالها  :  ما خلاص مرحلة الغضب انا تخطيتها  ..الا لو عندك مفاجأة تانية  …انجزي علشان لو حصلي حاجة هيبقى فـ رقبتك

قالتله : اول عـُذر زي ما قلتلك هو اني اكلمك عنهم و ازاي كل شخص فيهم دخل حياتي

قالها  : لا معلش نفسيا مش مستعد اسمع الجزئية دي ، التاني ايه ?

 قالتله : بص هو تاني جزء يعتبر حاجة بتحصلنا كلنا ، يعني مفيش حد مش بيغلط ، فكوني غلطت دي حاجة بتعلم منها علشان مكررهاش تاني

قالها  : مش فاهم عايز توضيح

قالتله : يعني سن المراهقة بيبدأ من كام و بينتهي تقريبا امتى ?

قالها  :  و انا مالي بسن المراهقة ? ما كل البشر بيعدوا بيه ? يعني لازم كل البشر يغلطوا نفس الغلطة ?

قالتله : يعني انا بنت و طبيعي في سن المراهقة الواحد بيتعرض لضغوط من كذا نحية فممكن يغلط

قالها  : مش معترض عالنقطة دي مع ان ممكن اي حد يحافظ على نفسه لو هو عايز ، بس في نقطتين ، عارفة لو كانوا واحد او اتنين كانت هتبقى مقبولة مش سبعة ، و تاني حاجة هي اني احس ان اللي قدامي مثلا ندمانة و متدايقة فهحاول اسامح ، لكن اللي شايفه منك و الرقم القياسي ده كمان مش مخللي الواحد اصلا عارف يصدق علشان يبدأ يفكر يسامح !!!

قالتله : ماله الرقم ? على فكرة مش رقم قياسي و لا حاجة ، سن المراهقة بيبدأ تقريبا من ١٢ لحد ١٨ ، يعني لو عديتهم هتلاقيهم بالظبط ٧ ، كل سنة غلطة ، عاااادي

قالها  : يا شيخة ده رئيس الوزرا نفسه مش بيغير عربيته كل سنة ، انتي عايزة تستفزيني ?

قالتله : ده ربنا بيسامح ، انت ليه مش قادر تسامح ?

 قالها  : طب بوصي هنفترض اني مصدقك ، تمام ?

قالتله : هو انت كل ده لسه مصدقتش ? ، عالعموم ماشي اوكي

قالها  : مش بس خدعتيني ، ده انتي مش ندمانة و كمان عايزاني اسامحك ببساطة عادي جدا كإنك أكلتي الآيس كريم بتاعي من ورايا مثلا ، طب حتى حاولي تصالحيني ، ده انتي مفكرتيش تقولي آسفة ، علشان اصلا مش حاسة انك غلطتي

قالتله : خلاص اهو ، آسفة

قالها  : أصرفها فين دي ? ، ما هي سهلة ، ألف .. سين .. فـه .. تـه مربوطة ، لو كنتي حاساها كنتي هتقوليها من نفسك ، عرفتي ليه لو حد مكاني و مصدقك مكنش هيسامح ?

قالتله : على فكرة بقى انت من جواك مصدق ، بس خايف تقول علشان لو طلعت انا بهزر هتبقى ليلتك سودة ، بس متخافش علشان انا قررت اكون صريحة معاك و مش هخبي عليك تاني

قالها  : اهو اهو ، يعني انتي كنتي مخبية !!! وقعتي !!! بس انا مش مصدقك ، انتي نسيتي كلمتك اللي كنتي بتقوليها اول ما اعملك حاجة تفرحك ?

قالتله : هي ايه ?

قالها  : كنتي بتقولي " انا اول مرة في حياتي  …كذا كذا كذا " مكنتش بتبقى اول مرة فعلا ? و كنتي بتقولي " انت أول واحد  …كذا كذا كذا " كنتي بتكدبي ? مش مصدق !

قالتله : لا هي كانت بتطلع تلقائية كتعبير عن الفرحة لكن غير مقصود بيها كدب ، زي انك تقول ان الموقف الفلاني اسعد موقف في حياتك رغم ان ممكن يكون في اسعد منه بس انت في اللحظة دي نسيته

قالها  : حرام عليكي قوليلي انك بتهزري بقى !

قالتله : خليني أكمل علشان ابقى برأت ذمتي و قلتلك كل حاجة و مترجعش بعدها تقولي خبيتي عليا ، طالما الموضوع اتفتح و اتعرف يبقى تعرفه كامل ، حتى لو مش هتكمل بعدها معايا و هنلغي معاد الفرح ، انا اهم حاجة عندي ان ضميري يرتاح

قالها  : مكنش واجعك زمان ?

قالتله : الوقت بيقتل الاحساس بالذنب

قالها  : اممممم ، طب ممكن اتشرف بالحضرات ?

قالتله : اول واحد اسمه محمد و انبهرت بيه علشان بيفكرني بوالدي و أخلاقه كانت عالية في التعامل و انا في السن ده كنت متعلقة بوالدي قوي و كان نفسي اتجوز حد شبهه فده كان عذري اني لاقيت في الشخص ده حاجة مميزة خلتني اتعلقت بيه غصب عني

قالها  : و اتعرفتوا ازاي ? و يا ترى خرجتي معاه و لا جه اتقدم على طول ?

قالتله : خللي التفاصيل دي للآخر مش لازم تاخد الصدمة مرة واحدة

قالها  : طب كملي

قالتله : تاني واحد اسمه مصطفى و كانت أحلى حاجة فيه قلبه الطيب و ابتسامته الهادية و حرصه على مصلحتي دايما

قالها  : لا حريص فعلا ما شاء الله

قالتله : لو سمحت ده بالذات متقولش عليه كلمة واحدة

قالها  : الله الله !!! و كمان بتدافعي عنه ، اقوم امشي و ييجي هو احسن ?

قالتله : تالت واحد اسمه يوسف و كان اصغر مني بسنتين و دمه خفيف قوي و دايما يضحكني و لما بكون متدايقة كان بيخرجني برة المود بتاعي و يخليني عايزة اطير من الفرحة ، فرحتي بيه طبعا

قالها  : اومال فرحتك بيا يعني ? ، أكيد بيه ، ربنا يخليكوا لبعض ، كملي

قالتله : آمين ، المهم الرابع ده اسمه حسن و بيحب والدتي قوي قوي و دايما كان بييجي يزورنا في البيت

قالها  : طب الحمد لله والدتك كانت عارفة

قالتله : الخامس ده سنه كان كبير عليا شوية بس قلبه كبير و دافي و كنا بنتجمع عنده كل عيد نقضي اليوم هناك

قالها  : ده انتي و صحابك يعني ?

قالتله : حاجة زي كده

قالها  : اشمعنا ده مقولتيش اسمه ? مش هروح اغتاله متخافيش

قالتله:  دانا اقتلك فيها

قالها  : لا انتي اديني السلاح و انا هموت نفسي مش مستاهلة اتعبك معايا ، اسمه ايييييه ?

قالتله : عبد الله

قالها  : امممم محمد .. مصطفى .. يوسف .. حسن .. عبد الله ….. مش عارف ليه الأسامي دي مش غريبة عليا

قالتله : جايز يطلعوا كانوا صحابك ، مش عايز تعرف آخر اتنين ?

قالها  : مش واخدة بالك ان الأسامي كلها ناس أعرفها ?

قالتله : و انا مالي ، انا اعرفهم قبل ما انت تعرفهم ، ما روحتش عرفتهم عليك ، و لا و احنا مخطوبين ، ده من قبلها

قالها  : اعترفي .. انتي انكشفتي .. متكابريش بقى خلاص ، عايز افوق من الكابوس ده ارجوكي تصحيني

قالتله : فاكر الكلمة اللي كنت بقولهالك لما كنت بتعملي حاجة تفرحني ?

قالها  : انتي هتعيدي الكلام اللي انا قولته تاني ?

قالتله : المرادي  انا اول مرة في حياتي أعمل فيك مقلب و افرح فيك قوي كده و اشوفك و انت متغاظ هههههههههههههههههههههههههههه

قالها  : آآآآآآآآآآآآآآه يا جبارة يا قاسية فعلا كيدكن عظيم بجد ، حرام عليكي يا مفترية ، ليه عملتي كده ? ما كان ممكن نختصر الحوار ده كله في كلمة " لأ "

قالتله : هههههههههههههههههه عارف ليه ?

قالها  : ليييييييييييه ????????

قالتله : علشان بعد كده تحرّم تسأل سؤال عارف اجابته

قالها  : حرّمت خلاص توووووووبة ، ده انتي هتشوفي أياااااام …….

قالتله : خلاص بقى ميبقاش قلبك اسود

قالها  : لولا اني بحبك كنت قلتلك خلصت ….. بس مقدرش اعيش من غيرها علشان كده مش هقولها ، طب افرضي كنت صدقتك و مشيت و سيبتك ، كنتي هتعملي ايه ?

قالتله : و لا تقدر أصلا ، تقدر ?

قالها : هكدب عليكي لو قلت اقدر :)

قالتله : عارف ?

قالها  : ايه تااااااني ?

قالتله : انت ..  أول  .. واحد!!!
:)


___________________________

مـن وحـــي خيــالــي :)
١٧_١٢_٢٠١١

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

روووووعة بمعنى الكلمة

Khadega Ghatwary يقول...

شكرااااااا ^_^
مبسوطة انها عجبتك و الله :)

طب شوف\شوفي دول كمان

http://fadfadatabee3y.blogspot.com/2012/04/blog-post_10.html

http://fadfadatabee3y.blogspot.com/2012/01/blog-post.html

http://fadfadatabee3y.blogspot.com/2011/12/blog-post_13.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...