بــســــم الله :)


الحمد لله
عدد ما كان
و عدد ما سيكون
و عدد الحركات و السكون !

الجمعة، 21 مارس 2014

عـُـمــق !



الأحداث أو المواقف الحلوة اللي بيكون تأثيرها جواك عميق ..

كل ما تفتكرها بيكون شعورك بنفس العُـمق .. 

لإنها كنت صادقة قوي لما أثرت فيك .. 

و انت كنت صادق في شعورك لما استقبلتها ..

بتنبهر بيها كل مرة زي أول مرة .. و بتحس بنفس رد الفعل ..

بتحمد ربنا قـوي عليها و بتفضل مش مصدق إنها حصلتلك!

 :-)))

عـن تجربة ^&^

السبت، 15 مارس 2014

مــش زي النــاس !!!



(10)

مــش زي النــاس !!!
_____________

قالها : ممكن اسألك سؤال ؟ .. بس من غير زعل ؟

قالتله : رغم ان الدخلة دي بتقـلـقـني على فكرة ^__^ .. بس ماشي إيه السؤال ؟

قالها : و إيه اللي يقلق بس ؟ .. انا لسه فتحت بـُقي ؟ ^__^

قالتله : عشان انت عارف اني مش بزعل منك .. فطالما قولت كده يبقى حاجة خطيرة

قالها : ههههههههههههه .. لا مانا كل مرة بدخل الدخلة دي .. و لا مبتاخديش بالك ؟

قالتله : مانا كل مرة بقـلـق !

_ ضحك ... و ضحكت

قالها : المهم متهربيش من السؤال .. انتي مبسوطة ؟؟؟

قالتله : يا سلاااام ! .. هو ده السؤال اللي يزعـّـل ؟!!!

قالها : مانا لسه جايلك في الكلام اهو .. جاوبي بس .. مبسوطة ؟

قالتله : آآآه الحمد لله = )

قالها : يعني سعيدة معايا ؟ مش حاسة ان في حاجة نقصاكي ؟

_ ابتسمت و ... قالتله :

مش هرد عالسؤال ده =)

قالها : لأ ردي .. و لا انتي مش عايزة تحرجيني ؟

قالتله : أحرجك ايه !! ما انت عارف إجابة السؤال !

قالها : لأ مش عارف .. هاه ؟ جاوبي !

_ بصتله بشك و ...

قالتله : آآآه قول كده بقى .. انت بتحاول تستدرجني في حوار رومانسي ؟! .. لأ انسى :P

قالها : هههههههههههه .. نفسي تبطلي نظرية المؤامرة دي .. هو انا قولتلك قولي مبسوطة ليه ؟ و لا قولتلك حــِـبي فيا ؟ .. انا عايز إجابة بـ آه أو لأ = )

قالتله : خلاص يبقى لأ

قالها : هو ايه ده اللي لأ

قالتله : لأ مش ناقصني حاجة

_ ابتسم و ... قالها :

يعني مش بتزعلي لما تشوفي أي اتنين مخطوبين ؟ و تحسي اننا مش زي باقيت الناس ؟

قالتله : ما احنا برضه مخطوبين و في زينا كتير قوي على فكرة .. بــُص .. ادخل دوغري في الموضوع علشان شكلك انت كده اللي زعلان و متدايق من الموضوع ده !!

قالها : بصراحة .. انا خايف تكوني انتي اللي بتزعلي و بتحسي ان ناقصك حاجة .. كل ما تشوفي اتنين مخطوبين و مأنكجين أو ماسكين ايدين بعض .. او كل ما تسمعي ان فلانة راحت مع خطيبها السينما .. او مثلا كل ما واحدة تحكيلك على الكلام الحلو اللي قاله خطيبها .. حاجات كتير مش موجودة فـ حياتنا .. و كنت عايز افكرك باتفاقـنا لو كنتي ناسياه .. علشان متبقيش متدايقة !

_ ابتسمت ابتسامة طمأنينة .. و بصت في الأرض

قالها : مش هتعلقي ؟!

قالتله ( بتنهيدة ) : الحمد لله !

قالها : هو ده التعليق ؟ طب فهميني

قالتله : انا كنت خايفة تكون انت اللي زعلان .. و مش سعيد و ناقصك حاجة أو صبرك خلص .. و نسيت كلامنا عن بركة ربنا .. بس كلامك طمني الحمد لله = )

قالها : يعني انتي لسه على اتفاقنا ؟

قالتله : أكيد طبعًااا .. الاتفاق ده أصلا احنا بانيين عليه حياتنا ..  ده اللي هيضمنلنا السعادة في المستقبل .. و انا سعيدة جداً بخطوبتنا كده .. بالطريقة دي .. هي دي الطريقة الصح و مش ناقصني أي حاجة !

ابتسم في اطمئنان و ... قال :

الحمد لله ! = )

قالتله : و بعدين احنا حياتنا مش هتقف عند الخطوبة .. بالعكس دي كده لسه مبدأتش

قالها : ده رأيي بالظبط

قالتله : طب ايه اللي خلاك تسأل السؤال ده ؟

قالها : لسببين .. اول واحد اني كنت خايف تكوني زعلانة

قالتله : و ايه اللي خلاك تحس كده ؟

قالها : علشان كل ما كنا بنصادف في طريقنا اتنين مخطوبين بالطريقة التانية .. كنتي بتبـُصيلي

قالتله : كنت ببصلك علشان اشوف رد فعلك ، فآلاقيك باصصلي

قالها : و انا كمان ههههههههههههههه

قالتله : سبحان الله و محدش فينا كان بينطق :D

قالها : كنت بقول جوايا الحمد لله ان ربنا رزقني واحدة زيك .. حاسباها صح !

قالتله : طب و السبب التاني ؟

قالها : علشان عايز النهاردة اختار معاكي معاد كتب كتابنا .. فقولت نأكد الأول عالمبدأ اللي كنا متفقين عليه مع بعض .. و نتفق ازاي عايزين فترة كتب الكتاب تمر علينا = )

قالتله : فاكر أصلاً الاتفاق بتاع الخطوبة حصل ازاي ؟

قالها : آآه فاكر

قالتله ( بغلاسة ) : فكرة مييييييين دي ؟!

قالها : خلاص بقى انتي هتذلينا و لا ايه ^__^

قالتله : ههههههههههه عارف أحلى حاجة في الفكرة كانت ايه ؟

قالها : اننا تقريبا قولنا نفس الكلام و الأفكار من غير ما نتفق و من غير ما حد فينا يغشش التاني

قالتله : طب ما تيجي نكررها .. بس المرادي على فترة كتب الكتاب

قالها : خلاص ماشي .. طلعي ورقة و قلم يلا و اكتبي

قالتله : طب عينيك في ورقتك بقى و الغش ممنوع

قالها : هههههههههه قدامك خمس دقايق بالظبط و هسحب الورقة

_ مسكت الورقة و كتبت كلمة واحدة بس و ...

قالتله : خلصت !!!

قالها : نعم ياختي ؟ ^__^ لأ متستهبليش .. اكتبي حاجة بجد

قالتله : كتبت حاجة بجد

قالها : كام كلمة ؟

قالتله : واحدة

قالها : لاااااااااااااااا .. الكلام ده مش هينفع :D

قالتله : انت عارف الأول هي ايه علشان تعترض ؟

قالها : ايوة عارف و فاهمك كويس .. متبقيش مفترية حرام عليكي .. دي فترة جديدة لازم يبقى في اختلاف

قالتله : مليش دعوة

قالها : فــ حدود المعقول يا ستي .. انا مش طمــّـاع و هرضى بالقـليل

قالتله : اديني أمثلة طيب

قالها : مثلاً .. اديني مساحة شوية في الكلام .. آخد راحتي شوية

قالتله : مساحة قد إيه ؟ كام فـ كام ؟ ههههههههههه

قالها ( بغيظ ) : اندهيلي طنط علشان انا اتضحك عليااااا فـ الجوازة دي

قالتله : مين ضحك عليك ؟ قالولك ايه ؟

قالها : انتي ضحكتي عليا .. كنت فاكرك طيبة مش مفتررررية .. اندهيلي طنط بدل ما ادخلها بنفسي

قالتله : هتعمل ايه ان شاء الله ؟!

قالها : هحكــّـمها ما بيننا و هي تقول بقى رأيها ايه

قالتله ( بغلاسة ) : شوفت ؟! .. مع أول خلاف حصل ما بيننا دخــّـلت  طرف تالت على طول .. بانت بانت !

قالها : ماهو انتي مفترية .. و انا محتاج حد ينقـذني و يلحقـني قبل ما اموت فـ ايدك .. اعمل ايه ؟!

قالتله : ههههههههههه .. طب في ايه تاني ؟ و في الآخر هنتفاهم

قالها : في تفاصيل كتيرة لازم نتفق عليها .. بس كنت عايز الاتفاق يكون زي ما اتعمل المرة اللي فاتت بنفس الطريقة

قالتله : ما احنا عملنا كده و النتيجة معجبتكش

قالها : علشان انتي عارفة انها مش منطقية .. خليكي طيبة بقى ^__^

قالتله : طب غششني

قالها : انتي كنتي كاتبة كلمة ايه بالظبط ؟

قالتله : Same !

قالها : خلاص .. سيبيها زي ما هي و زودي عليها كام نقطة كده استثناءات .. ما احنا برضه مش هنبعد كتير

قالتله : طب و ليه نغيـّـر ؟ خلينا زي ما احنا

قالها : علشان تاخدي عليا شوية

قالتله : مانا واخدة عليك اهو .. انت فاكرني بكلم أي حد كده ؟ ^__^

قالها ( بغلاسة ) : ايه .. بتكلمي باقيت الناس ازاي ؟ بالهندي و لا بالايطالي ؟

قالتله : ايوووووه عالغلاسة .. طب تصدق ؟ انا كنت هـغـّـير في الاتفاق بس بعد الكلمة دي خلاص فرصتك راحت :P

قالها : خلاص خلاص آسف يا ستي .. هاه ؟

قالتله : انت بجد مش شايف اننا واخدين على بعض ؟

قالها : واخدين ايه بس .. ده انا المرة اللي بغلط فيها غصب عني و اقولك حاجة .. وشك بيقلب ألوان الطيف السبعة .. اومال لو مسكت ايدك هتعملي ايه ؟ هتضربيني بالقلم ؟! .. و لا يمكن تطلبيلي بوليس الآداب !

_ ضحكت

كمل و قال : فاكرة الأسبوع اللي فات ؟ لما قولت كلمة واحدة بس و طبعـًا مش هينفع أكررها تاني .. بس انتي عارفة قصدي على انهي مرة .. و بعدها قاطعتيني يومين كاملين .. مرضيتيش تكلميني !

قالتله : علشان كسرت الاتفاق

قالها : كان غضب عني و الله .. طلعت غصب عني .. علشان كده دلوقتي عايز شوية مساحة !

قالتله : طيب موافقة بس بشرط !!! .. لو حسيت انك زودتها في الكلام .. هيبقى في عقاب صارم .. و هنرجع زي الأول .. مترجعش تزعل بقى !

_ نفخ و طلع صوت يدل عالزمجرة و .. قال (ببرطمة) :

نتحاسب بعدين .. ده انتي هتشوفي أيام !

قالتله : في اعتراض و لا حاجة ؟

قالها (بغيظ) : لا أبدا و انا اقدر افتح بــُقي ؟

قالتله : آآه بحسب .. يعني اتفقنا ؟

قالها : طبعا .. نكمل ؟

قالتله : نكمل ايه ؟ .. خلاص كده !

_ قام وقف و قالها بلهجة تهديد :

طب بعد اذنك بقى انا داخل لطنط جوة .. و لا ليه صحيح .. عمي فين ؟ هروحله هو دوغري .. أكيد هينصفني !

ردت (بسرعة) : قومت ليه بس ؟ الكلام أخد و عـطا !

قالها : أخد و عطا .. مش ذل و مهانة !

قالتله : ههههههههههههههه خلاص معلش .. اقعد ما تزعلش :)

قالها : ادينا قعدنا .. بس المرة الجاية لو قومت مش هقعد تاني

قالتله : يعني بلاش اهزر ؟

قالها : يا ستي هزري زي ما انتي عايزة بس خلينا نخلص الورقة الأول ^_^ .. المصيبة اني فاهمك و عارف لو عقلتي هتكتبي نفس الكلام في ورقتك علشان احنا بنفكر زي بعض .. خليكي طيبة بقى :)

 _ ابتسمت و قالتله :

حاضر =)

_ قعدوا يكتبوا و بعد شوية

قالها : خلصتي ؟

قالتله : خلصت

قالها : بجد المرادي ؟!

قالتله : بجد و الله انا كنت بغلس بس

قالها : طب يلا امضي عالاتفاق و انا همضي .. و الورقتين المرادي هيبقوا معايا انا .. مش انتي خدتي بتوع الخطوبة ؟

قالتله : لأ انا اللي هاخدهم

قالها : لا لا لا .. مش مطمنلك مليش دعوة .. و دلوقتي بقى امضي عالاعتراف ده .. انك مش هتتراجعي عن الاتفاق مهما حصل

قالتله (بغيظ) : مش بيفوتك حاجة

_ مضت و طبق الورق و حطه في جيبه

قالها : تمام ؟

قالتله : تمام =)

_ بصلها بصة انتقام و قالها :

في حااااجة نفسي اقولهالك من ساعة ما جيت النهاردة

قالتله : اوعى تكون نفس الكلمة اياها .. انا بحذرك !

قالها : هتعملي ايه يعني ؟ انتي خلاص مضيتي عالاتفاق :P

قالتله : بس احنا لسه مكتبناش كتابنا

قالها : لأ .. كتبنا !

قالتله : نعم ؟!!!!!!

رد بسرعة : وحــشــتــيــنــي  ! =)



 __________________________

من وحي خيالي
ديسمبر 2012

الجمعة، 7 مارس 2014

إختلاف !





لما سرحت امبارح في حالي دلوقتي و افتكرت حالي زمان .. حمدت ربنا قوي قوي :)))
...
في نفس الأيام دي .. في 2012 .. كنت بمر بأصعب أيام حياتي ..
كانت أيام صعبة قوي بدأت من شهر سبتمبر 2011 و فضلت مستمرة السنة اللي بعدها مدة طويلة ..
لا كنت فاهمة انا بعمل إيه و لا هعمل إيه ..
و رغم إني كنت عارفة انا عايزة ايه و ايه اللي هيسعدني .. كنت بكابر و بتحدى نفسي و بحاربها ..
منه يأس و استسلام و احباط .. بالإضافة لشعور الخوف من إني أعشم نفسي قوي و اتصدم في الآخر من النتيجة ..
و كنت خايفة ده يحصل مع غيري برضه .. و اني أكون سبب في جرح ليهم بشكل غير مباشر ..
ده نتج عنه سلبية صادرة مني طول الوقت و تناقض غريب و تصرفات أغرب ..
لدرجة إني ممكن في الوقت اللي فاكرة نفسي بعمل حاجة في مصلحة الناس اللي تهمني في الدنيا دي كلها .. كنت في الحقيقة بسببلهم ألم و ضيق ..
كنت بتألم و بتظاهر بالقوة قدام كل الناس .. جوايا صراعات مستمرة و مش بتكلم مع حد ..
و أوقات كنت بعيط قبل ما انام بيني و بين نفسي .. كل الناس حواليا كانوا فاكريني مستقرة داخلياً .. و أيامي ماشية تمام قوي ..

و فضلت عالحال ده .. مش قادرة افضفض .. و الناس اللي محتاجة افضفضلهم أكتر من أي حد هما أكتر حد مينفعش افضفضله ساعتها :-(

و لما كانت تضيق بيا قوي كنت بكتب حاجات مش مفهومة أو غامضة .. يمكن يفهموني ..
كنت بكلم نفسي و ارد عليا .. اوقات اقول خلاص تمام انا كويسة و اوقات اكتشف اني بضحك على نفسي ..
كنت بضيع لحظات كتير حلوة مش عارفة استمتع بيها .. لحظات دلوقتي بستناها بالشهور .. في اللحظات دي كنت ببقى فرحانة بس مينفعش يبان عليا .. و كنت ببقى زعلانة علشان انا فرحانة .. لاني عارفة انها فرحة مؤقتة مش هتستمر .. لإن اللحظة مسيرها تنتهي و الاقي نفسي لوحدي تاني !!

و كنت بخاف أواجه الناس اللي حواليا باللي بيدور جوايا لإني كنت حاسة ان محدش هيفهمني و يحس بيا و يدعمني .. و مكنتش مستعدة أواجه نقد .. كان اللي فيا مكفيني ..

لو قعدت أوصف في حالي ساعتها مش هخلص .. فكفاية لحد كده :)))
...

لكن حصل معايا لحظة اختلاف و صدق مع نفسي .. كانت مسيرها تحصل لانها لو مكنتش حصلت مش عارفة كان ممكن يحصلي إيه من كتر التفكير و الكتمان و الضغط على نفسي في انها تتخلى عن أسباب سعادتها ..
لما حصلت اللحظة دي .. بعدها كان سهل عليا قوي إني أتغير 180 درجة .. بقيت متفائلة بشكل غير عادي .. بقيت حاسة اني كده في مكاني الصح و الطبيعي .. و ان ده كان مفروض يحصل من زمان .. ازاي اتأخرت كل ده .. و أذيت نفسي و أذيت غيري كل ده؟!
التأخير مكنش له علاقة بصدقي اتجاه مصدر سعادتي .. و لا باقتناعي ان الحاجة دي مصدر سعادتي .. و لا برغبتي فيها ..
لكن كان ضعف مني و سلبية أكيد ليها حكمة من ربنا ..
قعدت افكر الحكمة ممكن تكون ايه .. وصلت لنتايج كتير و احتمالات كتير .. بعدها مشغلتش بالي بإيه الحكمة لإن دي عند ربنا .. المهم إني أؤمن من جوايا إنه معانا بيدبرلنا أمور حياتنا بشكل عمرنا ما بنقدر نتخيله :-)

دلوقتي ببص لحالي و انا كل يوم بدعي ربنا و جوايا يقين و تفاؤل و حسن ظن و إيمان بإن حلمي هيتحقق .. و قبل كده كنت بدعي نفس الدعوة بس الروح كانت مختلفة ..
دلوقتي انا عارفة الاتنين .. عارفة انا عايزة ايه و بعمل ايه ..
مفيش حاجة ممكن تهزني أو تحبطني زي زمان ..

Can nothing bring me down ^_^ 

مش قادرة اوصف الاختلاف بالظبط .. يمكن كل حاجة متغيرتش عن الأول .. لإن مفيش حاجة قبل كده كانت مفروض تتغير غير حاجة واحدة ..
درجة التفاؤل جوايا ! :)))

لما خدت القرار ده و حصل الاختلاف الحقيقي معايا .. واجهت كل الناس من غير خوف أو قلق .. في اللي اتصدم لإنه مكنش متخيل إن كل ده بيدور جوايا .. و في اللي كان طول الوقت حاسس ..
بس الغريب إني ملاقتش رد الفعل اللي كنت خايفة منه :)

دلوقتي بقيت بحاول قدر الإمكان أعوض الناس اللي أذيتهم زمان بدون قصد .. بحاول أديهم أقل حاجة يستاهلوها .. ناس عارفة إني لو عملت المستحيل مش هوفيهم حقهم .. و بدعي ربنا إنهم يغفرولي و إنه يساعدني أسامح نفسي!
و بدعي ربنا يديني الفرصة لإسعادهم :-)
دلوقتي بقيت بعيش بالأمل ..

دلوقتي برضه الأيام مش سهلة .. بس كل ما هنالك بعض الصبر :)
"و سيجزي الله الصابرين"
^&^
 
الحمد لله من قبل و من بعد ..
الحمد لله إنه رزقني ناس في طريقي ساعدوني و متخلوش عني و صبروا عليا ..
الحمد لله إنه رزقني ناس هما مصدر سعادتي و بتمنى من ربنا إني أكون مصدر سعادتهم دايماً ..
الحمد لله إنه رزقني التفاؤل و الايمان و اليقين بإن الأحلام مش مستحيلة مهما كانت كبيرة!!!
الحمد لله إنه خلاني طلعت من المرحلة دي و مطولتش فيها عن كده علشان مأذيهومش أكتر من كده!
الحمد لله إنه ساعدني أوصل لنفسي في الآخر .. و احس بالاستقرار! :-)

الحمد لله :)

7 مارس 2014

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...