بــســــم الله :)


الحمد لله
عدد ما كان
و عدد ما سيكون
و عدد الحركات و السكون !

الأربعاء، 26 ديسمبر 2012

لما تسافـر !!!


قالتله : يعني خلاص ؟! =(

قالها : معلش ، مش هتأخر و الله .. يومين و راجع !!

قالتله : هو كل مرة كده ؟ =(

قالها : مش هتأخر و الله ، حاجة سريعة تبع الشغل .. يومين بس !

قالتله : مفيش مرة تقولي اسبوع و راجع ؟؟؟

قالها : لا و الله !!! ^_^ ... حتى و انتي زعلانة بتغلسي ؟

_ ضحكت و ...

قالتله : أعملك إيه طيب ؟ ما انت اللي مصرّ تسافر !

قالها : غصب عني و الله مش بإيدي .. متزعليش :)

قالتله : طب هاجي معاك المرادي !

قالها : خلاص المرة الجاية بإذن الله

قالتله : لأ ... انت كل مرة تقول كده 

قالها : المرة الجاية آخر كلام بجد

قالتله (بصوت صارم) : نص ساعة و اكون جاهزة !

_ ابتسم و ...

قالها : المرة الجاية :)

_ بصتله بشك و ...

قالتله : انت مخبي عليا ايه ؟ هاه ؟

قالها : هههههههههههههههه .. لا أبداً و الله .. كل الفكرة إن سفرية الشغل بتبقى مرهقة و بقضيها كلها مشاوير .. مش عايزك تتبهدلي ، و حتى لو قعدتي في الفندق هتقضي الوقت لوحدك و هحس إني مطنشك و سايبك لوحدك !!!

قالتله : أديك قلت أهو .. سفرية الشغل مرهقة .. يعني كل مرة هتروح من غيري و تقولي البوقين دول .. يبقى كده مفيش مرة جاية .. هاجي معاك المشاوير .. مليش دعوة !!!!!!!!

قالها : بهدلة جداً .. ده يبقى حرام عليا .. و هي القاهرة أصلا زحمة و حر و مش هتستحملي .. انا المرادي علشان عارف ان في إجراءات كتير ، لكن في مرات هتبقى خفيفة هاخدك معايا فيها

قالتله : هستحمل أي حاجة معاك .. عشان خاطري وافق بقى !!! =(

قالها : طب و ابننا اللي نايم جوة ، يروح فين ؟

قالتله : هوديه لجدته ، هاه ؟ اتفقنا ؟ نص ساعة بالظبط مش هاخد وقت

قالها : يا بنتي انتي هنا ممكن مثلا تخرجي مع صحابك ، تروحي تشوفي والدتك تقعدي معاها تقضي شوية وقت ، تخرجي تجيبي حاجات ناقصاكي

قالتله (بيأس) : أصل انت مش فاهم ! =(

قالها : في ايه بس قوليلي !

قالتله : انا بقلق عليك و انت مش جمبي

قالها : هطمنك بالتليفون :)

قالتله : انت مش متخيل إحساسي بيبقى إيه لما اصحى الصبح و ملقكش جمبي ، يا ترى نايم و لا صاحي ؟ عامل ايه ؟ كويس و لا تعبان ؟! ... و لا لما اقلق بالليل ببقى قايمة ناسية انك مسافر!

قالها : متقلقيش

قالتله : و بخاف يجيلي تليفون في أي وقت يقولولي حصلك حاجة ='(

قالها : و ليه تفترضي الأسوأ ؟؟؟

قالتله : أصل القاهرة دي مرعبة و كلها حوادث و انت رايح جاي في سكة سفر .. و كمان كل المسافة اللي مفرقة ما بينا دي بتخوفني عليك أكتر .. غير لما تبقى هنا .. معايا !

قالها : بوصي .. انا لو مكتوبلي أموت .. هموت و انا على سريري .. ممكن تصحي الصبح تلاقيني جمبك .. بس مش موجود .. تقدري تمنعي عني نصيب مكتوبلي ؟

قالتله (بفزع) : ايه الكلام ده !!! *_*

قالها : هي مش دي حقيقة الدنيا ؟

قالتله : يعني لازم تفكرني و تخوفني أكتر ؟ ده بدل ما تطمني ؟!

قالها : مانا بطمنك و بقولك ان و انا مسافر مش هيحصلي أكتر من اللي ربنا كاتبهولي .. و طالما متوكل على الله .. خلاص ! ، طب مانا كمان ببقى قلقان عليكي و انا سايبك لوحدك بس مش بسيب القلق يسيطر عليا طالما سلمت أمري لله ! :)

_ عينيها دمعت .. مسح دموعها و ..

قالها : متعيطيش علشان خاطري , عايزاني اسافر و انا قلقان عليكي ؟

قالتله : أصل أكتر حاجة بتخوفني ، ان انت تموت و تسيبني لوحدي ، علشان كده كل ما تيجي سيرة الموت بتعكنن و علشان كده دايما بدعي إن انا اللي اموت الأول

قالها : طب و انا ذنبي ايه تموتي و تسيبيني ؟!

قالتله : خلاص أدعي نموت مع بعض فـ نفس الوقت ؟

_ ضحك و ..

قالها : طب و ولادنا يتيتموا مرة واحدة ؟ مش حرام ؟ ^_^

_ ضحكت ..

قالها : أيوة كده اضحكي =) .. و فــُـكيها !

قالتله : انت عارف انك لما تسافر ......

_قاطعها و ..

قالها : بتفرحي .. عارف عارف :D :D

قالتله : ههههههههههههه .. لا بجد .. لما تسافر .. ببقى سايبة اللاب توب عالسرير مكانك مفتوح و عاملاه أونلاين .. علشان أول حاجة اعملها لما اصحى اني ارنلك الأول عالموبايل و بعدين ابعتلك اسأل عليك او اقولك أي حاجة .. و استناك لحد ما تصحى و تقراها و ترد عليا ^_^

قالها : طب عندي فكرة أحلى

قالتله (بشوق) : ايه ؟؟؟؟

قالها : احنا الاتنين نسيبه مفتوح اونلاين و نفتح الصوت و الكاميرا علشان أول ما نصحى نشوف بعض و نـفـطر سوا =)

قالتله : و اللي يصحى الأول يصحي التاني .. بس اوعى تطنشني و تعمل نايم :D :P

قالها : هههههههههه خلاص اتفقنا

قالتله : طب يلا علشان متتأخرش و تستعجل في السفر و اموت انا من القلق :)

قالها : أستودعكِ الله الذي لا تضيع ودائعه

قالتله : أستودع الله دينك و أمانتك و خواتيم عملك !

_ وقفت في البلكونة تسلم عليه .. و بصت للسما .. 

" يا رب .. رجعهولي بالسلامة! "

 __________________________

من وحي خيالي  =)

1_9_2012

الثلاثاء، 25 ديسمبر 2012

افرح ! ^_^



الحكمة من اللحظات الصعبة ..
إن لما تيجي اللحظات الحلوة ..
نحس بيها قوي .. و نفرح قوي .. و نشكر ربنا قوي ..
فلما تزعل .. افرح ..
لإنك فعلا هتفرح .. و لو بعد حين !!! 
=)


عن تجربة !

25_12_2012


------------
ملحوظة ^_^
لمعرفة مصدر الصورة : اضغط هنا
 

الخميس، 13 ديسمبر 2012

يـطـلــع شـبـهــك !!!




قالها : ايه اللي فـ ايدك ده ؟!

قالتله : و لا حاجة !

قالها : لأ انتي كنتي ماسكة حاجة دلوقتي

قالتله : لأ مفيش حاجة فـ ايدي

قالها : اومال كنتي بتبصي على ايه و مركزة ؟! وريني كده ؟

قالتله (و هي بتخبي ايديها وراها) : مفيش حاجة قولتلك !!!

_ بصلها بشك و ...

قالها (بلهجة تهديد) : وريني ايدك !

قالتله : لأ !!!

قالها : يعني أشوفها بالعافية ؟؟؟

قالتله : انت ممكن تعمل كده ؟

قالها : لأ .. علشان انتي هتوريهالي بالذوق ... يلاّ !

قالتله : لأ مش هينفع

قالها : يعني في حاجة ، يلا بقى أرجوكي .. لو سمحتي !

قالتله : مش حاجة مهمة .. عادي

قالها : مش ماشي إلا لما توريني

قالتله (بغلاسة) : لأ !

قالها : خلصي و بطلي غلاسة .. الغلاسة مش كويسة عالحمل

_ رجعت لورا و ايديها ورا ضهرها

_ شمـّر ايده و ...

قالها : كده هتضطر بقى ...

قالتله (بسرعة) : خلاص خلاص .. خــُد .. مرتاح ؟!

_ بص فـ ايديها .. لقى صورته و هو صغير !!!

قالها (بانفعال) : كنت حااااااسس !!! ، انا مش قلتلك متعمليش كده ؟! :(

قالتله : انا حـُرة ، ملكش دعوة .. هو مش ابني زي ما هو ابنك ؟؟

قالها : أصلاً إحنا مش عارفين بنت و لا ولد

قالتله : مش هتفرق .. عايزاه يطلع أو تطلع شبهك

قالها : و انا قلتلك قبل كده لأ ، عايزه يطلع شبهك انتي !

قالتله : مليش دعوة

قالها : احنا مش آخر مرة اتفقنا نسيبها على ربنا ؟

قالتله : ما أكيد الموضوع ده فـ ايد ربنا مش في ايدي و لا فـ ايدك

قالها : ايوة بس متقعديش تستهبلي و تمسكي صورتي تتفرجي عليها علشان يطلع شبههي

قالتله : انا بس بتوحم عليك علشان يطلع شبهك شوية صغيرين

قالها : طب انا هشيل صوري اللي فـ البيت كلها

قالتله : سهلة .. ما انت قدامي على طول ، هتوحم عليك و انت كبير
P:

قالها : يعني أسيبلك البيت و امشي ؟

قالتله : هتخيلك ، صورتك محفورة فـ خيالي

قالها : بتعندي ليه ؟ خلليكي طيبة بقى !

قالتله : نفسي ياخد منك كل حاجة فيك !!!

قالها : طب حتى ياخد عينيكي انتي

قالتله : لأ .. عينيك انت أحلى =)

قالها : انا ؟! .. يا شيخة حرام عليكي

قالتله : و لسه كمان لما يكبر هربيه كويس علشان يطلع فـ أخلاقك كده !

قالها : لو عالتربية فانا واثق انه هيبقى ابن أفتخر بيه باقيت عمري ، علشان انتي واخدة بالك منه :) .. بس لسه مصرّ برضه يطلع شبههك !

قالتله : تــُـؤتــُـؤ !
P:

قالها : بقولك ايه .. متستفزينيش !

قالتله : هفضل أفكر فيك و اتوحم عليك لحد ما يطلع شبهك ، هو كده ^_^

قالها : انتي بتستغلي ان انتي اللي حامل يعني فتقدري تتوحمي باللي انتي عايزاه ؟ هي بقت كده ؟!

قالتله : آآآه ، كده و نص و تلات تربع !

قالها : طب انا بقى هدعي ربنا يطلع شبهك انتي و ان شاء الله ده اللي هيحصل

قالتله : و انا كمان هدعي .. يلا بقى !

قالها : بتحبيني ؟

قالتله : أيوة

قالها : و عايزاني ابقى مبسوط ؟

قالتله : أكيد

قالها : خلاص .. ادعي انه يطلع شبهك انتي

قالتله : أطلب أي حاجة تانية

قالها : لأ .. انا عايز دي

قالتله : مش هينفع

قالها : تبقي مش بتحبيني

قالتله : بموووت فيك =)

قالها : إثبتيلي !!!

قالتله : ماهو علشان كده هيطلع شبهك انت

قالها : حرام عليكي و ليه تظلمي الواد بس ؟

قالتله : هو يطول أصلا ؟ =)

قالها : ده كتير عليا !

قالتله : انت تستاهل أكتر من كده .. نفسي أجيب دستة شبهك و يفضلوا حواليا طول النهار ، هيبقى عندي 13 منك ^_^

قالها : ههههههههههه هيجننوكي ، انتي ناسة إن أبوهم مجنون ؟

قالتله : مفيش أجمل من كده

_ ابتسم و فجأة ...

قالها : استني .. انتي بتاخديني فـ دوكة ؟ ، مش ده الاثبات اللي انا عايزه ، لو بتحبيني اثبتيلي ، هتأكد من حبك يوم ما ألاقيه طلع شبهك

قالتله : محسسني ان انا اللي بقرر !

قالها : عالأقل تدعي و تبطلي تتوحمي عالسحنة بتاعتي !

قالتله : هههههههههههههه

قالها : هاه ؟ اتفقنا ؟

قالتله : لأ .. انا عايزاه يطلع سحنته زيك ، خلاص ؟

قالها : طب انا جاتلي فكرة

قالتله : ايه ؟

قالها : مش احنا متفقين ان كل حاجة بنشارك فيها بعض ؟

قالتله : تمام

قالها : يبقى نشارك بعض في البيبي و ندعي يطلع واخد مننا احنا الاتنين ، و اهو برضه نوحّد الدعوة ! D:

قالتله : خلاص موافقة

قالها : يبقى هندعي بان "يا رب يطلع خليط مننا احنا الاتنين"

قالتله : ياااااا رب

قالها (بهمس) : بس انتي أكتر !!!

قالتله (بزعيق) : قلت ايه دلوقتي ؟؟؟؟؟؟

قالها : مقلتش حاجة

قالتله : لأ انا سمعت كلمة أكتر

قالها : لا بيتهيألك ، متاخديش في بالك

قالتله : لا على فكرة انا مبيتضحكش عليا

قالها : و انا قلت حاجة ؟

قالتله : قلت أكتر .. يبقى ايه ؟

قالها : يا بنتي بيتهيألك

قالتله (بتهديد) : طيب ماااااااشي ، براحتك !

قالها : ده تهديد و لا إيه ؟

قالتله : لأ عادي احنا على اتفاقنا

قالها : يعني أكيد ؟ مفيش حركات خيانة ؟

قالتله : و الله انت و نيتك

_ بصلها بشك و نـُص عين

_ قعدت تضحك

قالها : مش مطمنلك

قالتله : علشان نيتك مش صافية

قالها : طب و العمل ؟ مش هنخلص كده ^_^

قالتله : بقولك ايه ؟ نفسي فـ رُز بلبن !

قالها : انتي تؤمري ، طب صحيح ما تيجي نـُخرج نغير جو و أجيبلك الرز بلبن اللي انتي عايزاه

قالتله : ماشي ، يلا بينا علشان نجهز

_ حط الصورة تحت المخدة و قام

_ بصت للمخدة بنــُص عين .. و ضحكت !!! =) ♥


__________________________
_

من وحي خيالي =)

١٢_٧_٢٠١٢

الاثنين، 3 ديسمبر 2012

شبح النواقص !!!

شبح النواقص !!!
-------------------



الآن و قد قضيت أربعة شهور كاملة من العمل في إحدى الصيدليات ، و احتككت بالمجتمع و تذوقت الحياة العملية ، بالإضافة إلى فترات تدريب كثيرة سابقة ، و بالرغم من أن تلك الفترة الزمنية من الإحتكاك تبدو قصيرة ، إ
لا أنني لا أطيق صبراً لكي أعبر عن مدى استيائي من أهم الظواهر و أسوأ المشكلات التي تواجهني أثناء عملي و تسبب لي شعور مستمر بالألم و الضيق.

أثناء فترة دراستي كنت أظن _ سذاجةً مني _ أن أكبر المشكلات التي سيتطلب مني حلها أثناء عملي هي كيف أغير صورة المهنة الخاطئة في أعين الناس من بائع إلى دكتور صيدلي و لم أتخيل أنه سيتعين عليّ أن أغير الصورة من تاجر مستغل محتكر إلى دكتور صيدلي; فهناك فرق بين أن تكون بائعاً و أن تكون تاجراً مستغلاً محتكراً للدواء ، نعم .. الآن أصبحت مصيبة و ليست مشكلة .. أن أغير الصورة من بائع و تاجر إلى صيدلي !


كيف أعجز عن توفير الدواء و أنا مصدر المريض الوحيد للحصول عليه ؟ هل يلجأ المريض إذن لشراءه من السوق السوداء ، تحت السلم أو من على الأرصفة ؟


ما أتحدث عنه الآن ليست مجرد مشكلة ، و إنما شبح .. شبح النواقص !


كيف مفترض بي أن أشعر مع كل مريض يدخل منهكاً من فرطِ بحثه و لفـّه و أتى إليّ لاجئاً آملاً أن أوفـّر له الدواء؟ ، و الأسوأ هي تلك النظرة التي تخترقني حاملةً بداخلها كل معاني اليأس و أحياناً تكون محملة بالعتاب و اللوم فأضطر أن أقسم له على كل مصاحف الصيدلية أن : "و الله النقص من الشركة اللي بتصنعه" ، فترتد إليّ نظرة معناها : "اتصرفي .. مش ده شغلك ؟" ، هذا في حال لم ينطق بها !


و شبح النواقص ذلك أشبه بأن تأتي لرجل فقير جائع فتقدم له لقمة عيش ساخنة و تقول له : "عجبتك؟" ، فيرد : "ايوة حلوة قوي ، في تاني؟" ، فتقول له : "لا يا حبيبي متحلمشي بأكتر من كده ، دانا كنت بدوّقهالك بس ، مفيش عيش تاني خلاص".


مع كامل إحترامي لشركات الدواء و أصحاب شركات الدواء و مديرين شركات الدواء و كل من له شأن في إحدى شركات الدواء و لكن ما يحدث و بكثرة الآن هو انعدام للشعور بالمسئولية و يكاد يكون انعدام للشعور أصلا ، و إذا كنت تعرف أن الدواء الذي تنتجه سوف يحدث فيه عجز لسبب أو لآخر .. أو إذا كان غرضك من البداية أن يكون هذا المنتج مجرد "سبوبة" وقتية ترفع بها من شأن شركتك أو تصل لنسبة أرباح معينة أو لأي غرض آخر ، فكان من الأفضل لو لم تنتجه أساساً من البداية ، فعدم وجودك أفضل من غياب بعد حضور و عدم معرفتنا بك كانت ستوفر علينا عناء كبير.


أما إذا كان هذا العجز شيء مفاجئ لم يكن في الحـُسبان ، فلتجد إذن حلا و بسرعة لأن "ده شغلك و واجبك" و إذا لم تجد من الضمير و المسئولية ما يكفي لتحاول جديا فلتعتزل المهنة للأبد و "منشوفش وشك تاني" ، و الإحتمال الأخير أن تفشل كل المحاولات الجدية فسيكون عليك أن تبدأ بحملة من الدعاية لتقدم إعتذار و تخبر الأطباء بالإمتناع الكامل عن صرف هذا الدواء ، بالضبط مثل أي حملة لدواء جديد .. و لتترك الفرصة للبديل طبعا في حال لم تكن أنت المنتج الوحيد !!!


و أخيراً ، هناك بعض الأشياء التي تدعو للتساؤل .. أن يختفي منتج من سوق الدواء رغم أنه ناجح نسبيا ليظهر منتج آخر لشركة أخرى مطابق تماماً للسابق .. شيء مريب ! ، أن يتأخر المنتج لفترة ثم يظهر مرة أخرى بسعر أكبر .. شيء غريب ! ، و أن يصرّ الطبيب على وصف دواء بعينه رغم أن الحصول عليه صعب و له بدائل عديدة .. شيء عجيب ! ، و أن تمتنع الشركة عن انتاج الدواء لأنه لم يحقق لها النجاح المادي المطلوب رغم نجاحه عمليا .. شيء مستفز ! ، و أن تكون الشركة هي المنتج الوحيد للدواء ثم تمتنع عن إنتاجه و لا بديل آخر ... فما الحل ؟!!!


خديجة غتوري

الجمعة، 23 نوفمبر 2012

انت و هو واحد !!!



 

قالها : ألو ? السلام عليكم

قالتله : و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

قالها : فينك ? وحشتيني

قالتله : موجودة ، انت اللي مش بتسأل

قالها : ده على أساس إني عارف أكلمك ? دانا مش عارف اوصلك ، كل ما اتصل الاقي الباشا بيرد عليا

قالتله : مش في اختراع اسمه موبايل ?

قالها : لأ مانا مش عايز اعملك مشاكل ، أتصل و انتي جمبه

سكتت مردتش ..

قالها : شكلك واخدة على خاطرك

قالتله : لأ مش زعلانة ، انت بس وحشتني =)

قالها : أخيرا نزل ? ايه هو لزق كده ليه ?

قالتله : كان فـ أجازة

قالها : طب كنتي عرفيني بدل مانا قاعد على نار

قالتله : و كانت أحلى أجازة =)

قالها : مش فاهم ، انتي بتغيظيني ?

قالتله : لأ ، بقولك الحقيقة

ابتسم و كتم ضحكته و …

قالها : يا باااااي جوزك ده لازقة

قالتله : لازقة لما تلهفك ، أهو انت

قالها : أنا لازقة ?! حرام عليكي

قالتله : أول ما ينزل بلاقي التليفون رن على طول ، ما بشكش لحظة انه انت ، كإنك مراقب البيت

قالها : انتي متدايقة من كده ?

قالتله : لا خالص ! بفرح لما بتكلمني ، بس بتعرف إزاي إنه نزل ?

قالها : إيه الأسئلة المحرجة اللي ملهاش إجابة دي ? طب اجاوب أقول ايه دلوقتي ? اسألي سؤال معقول ، سؤال واقعي

قالتله : خلاص مش مهم السؤال ده ، عديه

قالها : بتحبيني ?

قالتله : أيوة طبعاً

قالها : طب سيبك منه و اتجوزيني انا

قالتله : لأ طبعاً ، انت مجنون ? إزاي يعني ?

قالها : طب بتحبيه ?

قالتله : جدااااااااآآآآ

قالها : أكتر مني ?

قالتله : أكتر شوية

قالها : شوية صغيرين ?

قالتله : لأ شوية كتير ، بحبه أكتر منك ، انت عارف اكيد

قالها : طب لما هو كده بتكلميني ليه ?

قالتله : انت اللي بدأت و اتصلت و بحبك برضه ، مقدرش اقول مش بحبك

قالها : طب ليه هو اكتر ?

قالتله : هو انا اعرفك من امتى ? ، من فترة صغيرة ، لكن هو جوزي و ابو ولادي و حبيبي و خلاص مقدرش استغنى عنه

قالها : يعني لو انا بطلت اتصل بيكي ? هتزعلي ?

قالتله : لأ مش هزعل ، هتوحشني بس ، لكن هقدّر ان وراك شغل او معرفتش تكلمني لاي سبب

قالها : و هو لو اتأخر عليكي في الشغل او بات بره ?

قالتله : هيوحشني قوي و هكلمه اطمن عليه كل شوية

قالها : اشمعنى بقى !!!

قالتله : ملكش دعوة

قالها : بتحبيه قوي يعني ?

قالتله : ما قلتلك ايوة ، قوي قوي كمان

قالها (بفرحة) : شكلك بتموتي فيه

قالتله : و مالك فرحان كده ليه ? مش بتغير ?

قالها : لا دي حاجة تسعدني جداً

قالتله : ليه ان شاء الله ?

قالها : علشان هو باين عليه طيب

قالتله : و انت تعرفه منين ?

قالها : طيب و لا مش طيب ?

قالتله : أطيب و أرق شخص عرفته

قالها : مش قلتلك ^_^انا عارف هو ليه طيب معاكي قوي ، علشان بيحبك

قالتله : هو اللي قالك كده ?

قالها : ايوة و قالي كلام كتير عنك بس مش هقولهولك

قالتله : انت مجنون مفيش كلام و تعبت معااااك

قالها : طب بتردي عليا ليه ? ، طنشيني

قالتله : لأ مقدرش بعشق جنونك

قالها : انتي هتحيريني ليه ?

قالتله : ههههههههههههههه ، انت اللي جبته لنفسك ، مش انت اللي بدأت ?!

قالها : ده انتي مجنونة زيي بقى :D

قالتله : لا انا أجن منك ، عارف ليه ? علشان بجاريك في الكلام ، كنت مفروض قفلت السكة فـ وشك من أول مرة بس جناني على جنانك يعملوا كارثة !

قالها : طب لو وقفنا احنا الاتنين قدامك و قلنالك اختاري ?

قالتله : مش هتحصل

قالها : لو حصلت يا ستي

قالتله : مستحيل ، شكلك مذاكرتش فيزيا كويس

قالها : انا هلاقي طريقة ان حد يكون موجود في مكانين في نفس الوقت ^_^

قالتله : هههههههههههه بدأت تطلع بره السيناريو و تخرف

قالها : انا بخرف ? ماشي ماشي ، لكن جوزك هو اللي …..

قالتله : متجيبش سيرته على لسانك ، انا بحذرك اهو ! عيشت الدور قوي انت ، بس لو هوبت نحيته بكلمة هتشوف تصرف تاني مني

قالها : ايه هتقفلي السكة فـ وشي ?

قالتله : ممكن اعملها لو قلت كلمة وحشة عليه

قالها : مشوفتش حد مخلص كده !

قالتله : ايوة طبعا و بطل تريقة

قالها : ما تسيبيه و تتجوزيني بقى !

قالتله : مش هينفع علشان عندنا بنت و ولد

قالها : يعني هو ده السبب انك مش هتسيبيه ?

قالتله : لأ طبعا ، انا مش هسيبه ابدا علشان بحبه ، لكن مش هينفع اسيبه و اتجوزك انت بالذات علشان ولادنا هيقولوا علينا مجانين و يكتشفوا ان ابوهم و امهم لاسعين

قالها : ههههههههههههه ، متخافيش انتي بس ، انا هقنعهم

قالتله : يا مجنووووووووون

قالها : هاه ? موافقة ?

قالتله : يعني عايز تعمل فرح تاني ?

قالها : ايوة

قالتله : ههههههههههه مش بقول مجنون !

قالها : انا هفضل وراكي لحد ما اقنعك تسيبيه و تتجوزيني ، و هكلمك كل يوم و انا رايح الشغل

قالتله : انت كل ده لسه موصلتش ?

قالها : خلاص على وصول اهو

قالتله : طب خللي بالك من نفسك و انت سايق

قالها : حاضر

قالتله : بحبك يا مجنون

قالها : أكتر منه ?

قالتله : هههههههههه لأ =)

قالها : يعني مفيش فايدة ?

قالتله : و انت عايزني احبك اكتر منه ليه ، مانتوا الاتنين واحد

قالها : يعني موافقة تتجوزيني ?

قالتله : ههههههههههههههه

قالها : طب انا طالع الشغل ، بقولك ايه

قالتله : ايه ?

قالها : الساعة ٩ بالظبط الولاد يبقوا فـ سابع نومة علشان هعدي عليكي و آخدك ننزل سوا

قالتله : ماشي اتفقنا

قالها : هتوحشيني لحد ما اشوفك

قالتله : انت وحشتني اصلا خلاص

قالها : سلام يا مجنناني

قالتله : سلام يا حبي =) ♥

___________________________

مـن وحـــي خيــالــي :)

يناير ٢٠١٢

لحد ما اوصل !!!


" لحد ما اوصل "
بقلم : خديجة غتوري
--------------------

هدوّر على نفسي ..
وسط الزحام

و احاول امسح ..
كل الآلام
و اسمع صوت ..
البـُـكا أنغام
و انوّر في قلبي ..
نقطة ظلام
و ارسم في كل ..
الوجوه ابتسام
و انسى بجد ..
معنى الخصام
و أقول للشيطان ..
يبطل كلام
و اقعد لوحدي ..
أعـدّ الأيام
لحد ما اوصل ..
و احس بسلام
و قلبي يهدى ..
و روحي تصفى ..
و اقدر أنام !!!
.................................

أصل أنا قررت
قررت اكون انسان
له روح و له كيان
و قلب مليان حنان
بيحب كل الناس
و مشبّع بالاحساس
بيحترم التلات اديان
و يقدّر كل الأفكار
معقولة أو حتى جنان
و يطوف كل البلدان
يفتــّح كل الأذهان
و يشوف كل الألوان
لكل خير عـطشان
أبدا عمره ما يملّ
ولا مرة قال زهقان
بالصبر دايما مليان
لا من العبادة يتعب
ولا من الحياة شقيان
انسان بشغف طمعان
في جنة الرحمن
انسان دايما في حيرة
و ميحسش بالأمان
إلا بالإيمان !!!
...........................

بيفكّر في اللي فات
و مفيش عنده كان
و لا مات من زمان
لازم يفتــّح ماضيه
و يستفيد مـ اللي فيه
و ميكررش غلطة تاني
يتكتب ذنبها عليه

مبيحاسبش غير نفسه
و ايده على قلبه
و مش طالب من ربه
غير بس رضاه و حبه

و ميقبلش الإهانة
و من صفاته الأمانة
و كل أهل الأرض
عنده فـ نفس المكانة
و إزاي يجيله قلب
ياكل و الناس جعانة
طب على الأقل حتى
يكون حاول يساعد
و يمدلهم إعانة !!!

و لما يؤذن مؤذن
و ينادي للصلاة
يوصل قلبه النداء
و شعوره بالانتماء
خلاه غرقان عطاء
غرقان حب و وفاء
للوعد و العهود
و مستني بشوق اللقاء !
...........................

هدوّر على نفسي
لحد ما اوصل
لكن يا ترى ..
هل دي كلها اوهام ؟
ولا اقدر احققها ..
في يوم من الايام ؟

يـا رب أوصل !!!


١٥_٤_٢٠١٠

أيام الدراسة الجامعية
ليلة امتحان نصف الترم للكيمياء العضوية ^_^

الاثنين، 19 نوفمبر 2012

لو دنيا من غير رب !!!


" لو دنيا من غير رب "
بقلم : خديجة غتوري
---------------------------
يااااه يا رب .....
لو دنيا من غير رب ؟

الشيطان :

كانت تبقى حياتنا سعيدة
و كمان من نوعها فريدة
و مش صعبة و لا شديدة
و كل يوم حاجة جديدة
و محدش هيبقى عالحديدة

اللي عايز يسرق يقدر
و البقاء يكون للأشطر
مبقاش فيها خط أحمر
أي إشارة لونها أخضر

كله يمشي في الممنوع
و مفيش قوانين و لا جوع
كفاية ذل كفاية خضوع
و مفيش نقطة رجوع
خلينا نرقص عالشموع
و بلاش ندم و دموع

لا تقولي اتقي الله
و لا صيام و لا صلاة
و لا تقولي صدقة و زكاة
يعني أأكلك و اجوع ؟؟
................................

المؤمن :

الدنيا هتبقى فيها ديابة
و مين هيجيب حق الغلابة
و الحياة مليانة كآبة
و هنبقى عايشين ..
في غابة !!!

لو كل واحد بقى حر نفسه
متقولش هنعيش زي الفل
ده كله هيلطش في الكل
و هتفهم بجد معنى الذل
..............................

الشيطان :

يعني انت قصدك انهم
واخدين كامل حقهم ؟
و محدش هيقربلهم ؟
و لا حد قادر يضرهم ؟
و كل ده فـ وجود ربهم ؟

يا عم ده الناس مذلولة
يمكن ايديهم مشلولة ؟
متقولش مشاكل محلولة
و لا حياتنا كده مقبولة

انت أكيد بتهزّر
و لا انت عقلك متأثر ؟
بقولك ايه امشي و كبّر
لو دنيا من غير رب
هي دي أجمل حياة !!!
...............................

المؤمن :

الناس دي صحيح شقيانة
لكن في قلوبها مليانة
صبر و شوق و انتظار
لجنة بنعمه غرقانة
و فـ حب ربك طمعانة

ربك قادر يحميهم
و فوق الكل يعليهم
لكن يعملوا اللي عليهم
علشان من نصره يديهم !!!

على حب مين هتكون ملهوف ؟
و مين هيساعدك عالظروف ؟
و هتحس دايما برعب و خوف
و قلبك من الضلوع مخطوف !!!

بص فوق شوف السحابة
شوف ف الجبل متانة و صلابة
تقدر تمشي و سط الضبابة ؟
هتقولي و ايه يعني الغرابة

شوف القمر وسط النجوم
و ازاي يلألأ بين الغيوم
و شوف الشمس فـ كل يوم
و ازاي شعاعها مالي الكون
قوي متتحملوش العيون

مين رافعهم مين صاينهم ؟
مين محافظ على كيانهم ؟

متتكلمش مين غير أدلة و هدف
أنا مش هخاف ..
من طريقتك في الهجوم
لو مش مصدق عالعموم
اللي قادر على كل دول
هو اللي يقدر عالهموم !!!

اخبط دماغك في الحيطة
و اعمل ألف هيصة و زيطة
و امشي دوّر في الخريطة
على ناس تكون ..
هبلة و عبيطة

تمشي و راك و تصدقك
و تموت في هواك و تعشقك

أنا مش هضيّع معاك وقتي
أنا ممكن اموت دلوقتي
تقدر تقف جمبي في ديقتي ؟
و لا انت يهمك مصلحتي ؟

مين اللي خلقك و خلقني ؟

لو دنيا من غير رب
ملهاش وجود الحياة !!!

٢٦_٢_٢٠١٠


الأحد، 18 نوفمبر 2012

لا تقلق .. و اقلق !!!



لا تقلق من الرزق ..
و اقلق من شعورٍ بالرضا قد تفتقد إليه في بعض الأوقات !


لا تقلق من المغفرة ..
و اقلق من توبةٍ نصوحة قد تتوه عنك كثيراً لتنال تلك المغفرة !

لا تقلق على شيءٍ تتمناه خوفا من فقدانه ..
و اقلق من صبرك الذي قد ينفذ قبل أوانه !

لا تقلق من حب الله و رحمته ..
و اقلق من استحقاقك لهما !

لا تقلق من مستقبلك ..
و اقلق من خاتمتك !

لا تقلق من المخاطرة في حياتك ..
و اقلق من رتابتها !

لا تقلق من وقوف من تحتاج إلى جانبك ..
و اقلق من وقوفك بجانب من يحتاجك !

لا تقلق من غياب العقل ..
و اقلق من غياب الضمير !

يـُتبـَع ... :)

١٣_١٠_٢٠١٢

الثلاثاء، 13 نوفمبر 2012

أزمــة ثــقــة (2) !!!

 لما توصل ثقتك بشخص معين
إلى قمة ذروتها ..
بيدور جواك الحوار ده
بينك و بين نفسك ..
أو بين نفسك و بينك ^_^




_ انت بتثق فيه كده ليه ?!

* و الله انا حـُر ... و انت مالك !

_ ايوة بس مش خايف مرة يخذلك ?!

* انا بثق فيه .. ملكش دعوة انت

_ طب ليه ? فهمني !!!!!

* دي حاجة لازم تحسها لوحدك

_ طب اشمعنا ده ? مانا لازم افهم !

* و الله انا مش مـُجبـَر و لا متضطر اني ابررلك و افسرلك كل حاجة بعملها .. و إذا مكنتش هتفهمني لوحدك .. فـ اتفضل اطلع بره !


_ اطلع بره اروح فين ? هههههههههههههه .. انت اتجننت ?! ما احنا الاتنين واحد !!!

* ما هو يا تثق فيه زيي ، يا هنخسر بعض !

_ للدرجادي ? ممكن تبيعني عشانه ?

* انت و اللي يتشددلك كمان !

_ ده باين الموضوع جد ، انت أول مرة تعمل معايا كده !

* أيوة جد ... انا بثق فيه فعلاً .. و مستحيل أي حاجة تهز الثقة دي .. متحاولش !!!


_ طب اشمعنا ده بالذااااااااااات ?!

* عشان بثق فيه ، انت ليه مش راضي تفهم ! ، روح اقرأ عن الثقة و افهمها الأول و بعدين تعالى اتكلم ... و برضه مش هتفهم إلا لما تجرب و تحسها بنفسك !

_ طب اشرحلي انت

* بص .. باختصار .. ثقتي في الشخص ده مش بتتلخص في كلمة أو اتنين .. هو انت كنت فين كل الفترة اللي فاتت ? و انا بتعامل معاه ?!

_ معرفش .. انا اتفاجأت بيك و بكمية الثقة المرعبة دي

* و الله مشكلتك انت ، حلها لوحدك


_ يعني مش هتساعدني ?

* لأ !

_ ريحني الله يخليك !

* طب بلاش ليه بثق فيه .. ناخدها بالعكس .. ايه اللي يخلليني مثقش فيه ?

_ مفيش حاجة

* حصل منه حاجة عن سوء نية ?

_ و انت هتدخل جوة نيته ?

* حصل و لا محصلش ?

_ لأ محصلش .. بس برضه عرفت نيته منين ?

* لإنه شخص نيته أنضف مني و منك

_ و عرفت منين ?


* عشان بثق فيه ، ما هي دايرة معقدة مش أي حد يفهمها

_ دوّختني *_*

* علشان بتسأل كتير .. سؤالي بسيط .. حصل حاجة تخليك متثقش فيه ?

_ لأ

* خلاص .. اسكت خالص مسمعش صوتك تاني !

_ حاضر !

* أيوة كده !


_ على فكرة بقى .. انا بثق فيه

* نعم !!! ، أومال ليه سألت السؤال بتاعك ده من الأول ? ايه لازمة كل ده ?

_ أصل بصراحة ...

* ما تنطق ..

_ أصلي بثق فيه قوي قوي لدرجة مش هتتخيلها و مش قادر افهم ليه .. فقولت يمكن لو سألت ألاقي الإجابة عندك !!!

* انت بتستهبل ?

_ لا و الله بتكلم جد ، قلت اعمل مش واثق فيه و اخليك تدافع عنه .. بس انت مريحتينيش


* و تسأل ليه أصلا ? في أنواع من الثقة مش محتاجة سؤال

_ بس لو سألت .. أكيد في إجابة !


* هي الإجابة موجودة .. بس عميقة قوي .. و معقدة .. و لو دورت عليها هتتعب .. لإنها محصلة حاجات كتير قوي فـ بعض !

_ تصدق ? ... أقنعتني ! =)


١٣_١١_٢٠١٢

أزمــة ثــقــة (1) !!!

المصطلح بتاع " أزمة ثقة " ده ..
سمعناه كتير قوي أيام الثورة و قبل الثورة
عن أزمة الثقة بين الناس و الحكومة

أو أزمة ثقة بين أي طرفين
و كان دايما المصطلح ده عندنا معناه ..
ان " مفيش ثقة " و صعب جدا تتوجد الثقة
و ان علشان (أ) يرجع يثق فـ (ب) تاني
ده محتاج وقت طويل ..
و مجهود كبير !!!

لكن ... =)






انا عندي المصطلح ده
لما بسمعه ..
بيمثلي معنى تاني
على العكس تماما ^_^


" أزمة ثقة " عندي معناها ..
ان الثقة موجودة و مترسخة و متغلغلة و متعمقة إلى الداخل
إلى أعمق العمق ...
و من هنا تيجي الأزمة
ان ممكن الثقة توصل لدرجة خيالية
تعمل أزمة ..
مش عند الشخص اللي بـ يثق
لكن عند الناس اللي مش فاهمين ...

ليه  الشخص ده واثق في الشخص ده قوي او في الحاجة دي قوي ?


أزمة ثقة ..
يعني تبقى جواك الثقة اللي متقدرش تتراجع عنها !




أزمة ثقة ..
يعني تبقى جواك الثقة اللي وصلت لدرجة أعمق من خيالك
فمتقدرش توصفها أو تشرحها لما ترغب في كده !





أزمة ثقة ..
يعني جواك جبال من الثقة محدش يقدر يهزها او يكسرها !



أزمة ثقة ..
يعني قدام الثقة اللي انت حاسس بيها
ممكن يـُسبـَهـَلْ الآخرون ^_^



أزمة ثقة ..
يعني تبقى الثقة دي مصدر رعب للآخرين
و أحيانا مصدر رعب للشخص الموثوق فيه !



أزمة ثقة ..
يعني متكتفيش الثقة اللي جواك إنها أصلا كبيرة
لأ هي دايما بتزيد مع الوقت
و ده شيء في حد ذاته مرعب !



أزمة ثقة ..
يعني تبقى مدرك ان وجود ثقة بالحجم ده جواك
ممكن يشكل خطر عليك
بس انت مش خايف و لا قلقان
لان الثقة اللي مفروض تخاف منها
هي فـ نفس الوقت مصدر الأمان ليك !



أزمة ثقة ..
يعني مش بس تبقى الثقة عندك مصدر أمان
لكن مصدر سعادة ! =)



أزمة ثقة ..
إن إيمانك بيها يوصل لدرجة
انك تحمد ربنا عليها
و انه زرعها جواك !!!



أزمة ثقة ..
يعني تبقى أخيرا لاقيت أزمة حلوة
أزمة ممكن تحبها ..
و تقدر تتصالح أخيرا مع مصطلح " الأزمة " !!! 

=)

١٣_١١_٢٠١٢

السبت، 27 أكتوبر 2012

انفجار خواطر !!!

النهاردة ..
السبت ٢٧_١٠_٢٠١٢
قضيت في الصيدلية ١٢ ساعة ^_^

مجاتليش فيهم و لا خاطرة واحدة
غير فكرة عادية جدا ..
و هي إني أخيرا حسيت اني بشتغل
بشتغل و الناس أجازة ..
بشتغل و الناس بتتفسح ..
إحساس رغم انه مفروض يكون صعب أو يزعّل
بس هو كان جديد عليا ..
و حبيته D:

رغم اني افتقدت أهلي اللي راحت عليا فرصة اني أشوفهم
و كل اخواتي راحوا زاروهم النهاردة ..
بس لعله خير !

المهم ..
مش ده السبب اللي بكتب علشانه
لكن بكتب علشان الغريب
اني فضلت ساكتة في الصيدلية
ساكتة داخليا ..
او بمعنى أصح
ساكتة من برة لكن جوايا دوشة داخلية 
جوايا أفكار كتير و كلام كتير و مشاعر كتير ..
بس مكتبتش أي حاجة ..
رغم ان عدا وقت كتير فاضي
لكن رجعت كراستي فاضية وجوايا مليان ..
و انفجر كلام كتير عالورق لما وصلت البيت ^_^
فضلت قاعدة قدام شاشة الكمبيوتر
و ماسكة النوتة و القلم
كل ما تطلعلي صورة
أكتب عليها كلام جديد !
مش احنا في العيد ?
يلا بقى !
D:


الجمعة، 26 أكتوبر 2012

كنت بحلم !!!

كنت بحلم بمرة لما أعمل رخصة و اسوق أجيب عربية يا جدو و تركب معايا و آخدك في لفة و تقولي رأيك في سواقتي و آخدك و ننزل نروح نتفسح في أي حتة و اعوضك عن كل الأيام اللي قصرت معاك فيها :) كنت بحلم باليوم اللي هاجيلك فيه طايرة من الفرحة و اقولك اني خلاص لاقيت نصي التاني و انك خلاص هتبقى جدو لحد تاني غيري ولادي :) كنت بحلم بيوم فرحي لما هيبقى اول واحد اتصور معاه انا و عريسي يكون انت :) كنت بحلم في مرة اني متكسفش زي كل مرة و آخدك في حضني و اضمك جامد قوي و أقولك قد ايه بحبك يا جدو :)

كنت بحلم بمرة وانا قاعدة عندك و تقولي خلاص روّحوا علشان متتأخروش أقولك لا يا جدو انت متعرفش اني هبات معاك ? و انك الليلة دي مش هتنام لوحدك ? :)

 كنت بحلم لما يبقى ليا بيت و اعزمك تيجي تقعد عندي و تشوف بيتي و تقضي معايا وقت و اثبتلك اني مكنتش بزهق من القعدة معاك زي ما كنت انت فاكر :)

كنت بحلم اني أطبخ كذا أكلة و اجيبهالك تدوقها و تقولي لا هنا الملح كتير و هنا محتاجة كذا كذا و دي مظبوطة قوي تسلم ايدك :)

كنت بحلم آجي اتغدى معاك كل يوم او عالأقل كذا مرة في الاسبوع علشان متاكلش لوحدك و أحاول أفتح نفسك عالأكل :)
  



 حاجات كتير حلمت بيها و حاجات كتير كان نفسي أقولهالك هتفضل مدفونة جوايا
فضلت أحلم و أأجل من غير ما اعمل حاجة من أحلامي لحد ما انت سيبتني و مشيت :'(
  بس انا مش زعلانة لاني واثقة في رحمة ربنا و ان كل ده لسه في فرصة أعمله معاك لما أقابلك في الجنة باذن الله هيبقى في كل حاجة حلوة ممكن أشاركك فيها أحلى من اللي حلمت بيه كمان مليون مرة بس يا رب ندخلها سوا و تكون دلوقتي فـ روضة من رياض الجنة و بتقولي من عندك لو تعرفي اللي انا فيه مش هتزعلي على فراقي لحظة واحدة :) ربنا يرحمك يا جدو و يسامحني على تقصيري معاك و يديني فرصة في الجنة أقولك قد ايه كنت بحبك :) 

تالت عيد !!!

تالت عيد من غير جدو !!! :(
مش هقول أكتر من كده

ربنا يرحمه ياااا رب :)

الاثنين، 22 أكتوبر 2012

سبب مميز !!!


أشياء تحدث في حياتنا ..
تضيف نكهة مميزة إليها ..
و تجعل المستقبل أجمل ..
و أكثر تشويقا ..

قد تكون هذه الأشياء
سببا في لحظات ..
سعادة .. حزن
ضحك .. بكاء
شوق .. إنتظار
تفاؤل .. يأس .. إحباط
عزيمة .. إرادة .. تصميم
إنتماء ..
غموض .. وضوح
مواجهة .. هروب
غضب .. هدوء
بهجة .. إكتئاب
ذهول .. استغراب
خوف .. قلق .. اطمئنان
جنون .. حكمة .. تأمل

مشاعر و لحظات كثيرة مختلفة
و لكنها أنعشت حياتنا و جددتها
بنوع من التغيير ..

عند حدوثها نتعجب !!!
و نظل نبحث عن الحكمة و الأسباب
قد نصل إلى بعضها و قد يتأخر علينا فهمها
قد يجهدنا البحث عن السبب
فيتوه منا أن نعيش تلك اللحظات
و لا نستشعر جمالها و أهميتها ..
في حياتنا

و لكن في النهاية ..
نصل إلى نقطة تخبرنا
أنه لا يهم أن نعرف
لا يهم أن نفهم
لكن المهم فقط
هو أن نعيش و نستجيب
لتلك الأشياء
على أفضل نحو !!!
النحو الذي يرضينا عن أنفسنا
و ترتاح إليه قلوبنا
و تطمئن منه عقولنا !!!

و أخيرا أصبح ذلك اليقين يخبرنا
بأنها حدثت لسبب ما
سبب مميز ..
أراده الله لنا !!!

=)

عــن تـجربـة

الأربعاء، 17 أكتوبر 2012

"حبك علّمني" !!!

" حبك علّمني "
بقلم : خديجة غتوري
----------------------------



حبك علّمني إزاي اخاف زعلك مني
و اخاف غضبك و اطلب رضاك عني

......................................

أنا كنت بحب كل الناس

و ف بعدهم بحتاس
حبك علّمني برضه أحبهم
لكن من غير ما انسى
أنا جيت ليه في الأساس
......................................

حبك علّمني إزاي أخلّي

دايما في بالي لحظة تخلّي
عن أي حاجة تغضبك
و تبقى عني مش راضي
أو أي حاجة توقــّع
بين البشر عالفاضي
أو أي حاجة تخلي الناس
الحقد في نفسهم
و الغيرة في قلبهم
و الراحة متجيش من عندهم
و كل ده بقى من الماضي
.....................................

حبك علّمني إزاي أكون

انسان تاني من غير ظنون
و اصبر على حكم كان مجنون
و اتأكد قد ايه .. انت فعلا حنون
......................................

حبك علّمني أخاف

أبعد عنك بعد كده تاني
و أخاف أنسى ذكرك
و أروح ورا الأماني
و احلم بدنيا مزيـّـفة
و ابقى على نفسي جاني
يااااااااا رب ....
أنا حاسس بذنبي من دلوقتي
علشان عارف اني هغلط تاني
......................................

حبك علّمني أحفظ لساني

في أي لحظة مجنناني
و امسك غضبي و اقول خلاص
مش هسمع كلام شيطاني تاني
.....................................

حبك علّمني أدوّر حواليا كتير

و احاول أخلي الشر خير
نفسي أكفّر عن ذنبي الكبير
و ان كان صغير بحسه خطير !!
......................................

حبك علّمني أخاف تغضب عليّا

يا رب ده انت كل اللي ليّا
ساعات بنساك و أدوّر حواليّا
على حد يساعدني في حاجة
مش عارف حتى ايه هيّ !!
يا رب إديني من عندك هديّة
فيها الهدى و السكون
و مفهاش قسيّة
و فيها روح و نفس تقيّة
و تكون عالشيطان قويّة !!
.....................................

يا رب يا مقــلّب القلوب

ثـبـّـت قلبي ده ما صدّق يتوب
يا رب ده قلبي يادوب يادوب
قرّب منك و خايف من المكتوب
و خايف من سوء خاتمته
و نفسه يبقى على طول
في العبادة دؤوب
يا رب خلّي قلبي في حبك يدوب
و لما يسمع كلامك يكره كل الذنوب
و يبعد عن كل سوء و شر
و من جديد يرجع يتوب
......................................

يا رب الدنيا علينا قاسية

و الناس رايحة و جاية ناسية
ناسيين نارك و جنتك
فاكرين انهم في مركب راسية
......................................

يا رب انت عاطينا

فــ آخر الليل
فرصة جميلة لينا
بس الأغاني و الأفلام
بتملى ليالينا
بتشغلنا و مش بنسمعك
لما بتنده علينا
و نصحى في النهار نادمانين
و الدموع مليا عنينا
......................................

حبك علّمني دايما أفكّر

إزاي أخلّى الدنيا سكّر
علشان الناس تقدر تعيشها
و رحمتك على طول تقدّر
و في قدرتك يا رحيم تفكّر
......................................

يا رب


كل الكلام ده من قلبي طالع

و عارف ان انت شايف و سامع
يا رب
مش عايز أبقى في طريقي ضايع
و فاكر اني ماشي صح !!!!!

يا رب حبك علّمني !!!



أول قصيدة كتبتها =)


الخميس ٢٤_٧_٢٠٠٩
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...