بــســــم الله :)


الحمد لله
عدد ما كان
و عدد ما سيكون
و عدد الحركات و السكون !

الجمعة، 26 أكتوبر 2012

كنت بحلم !!!

كنت بحلم بمرة لما أعمل رخصة و اسوق أجيب عربية يا جدو و تركب معايا و آخدك في لفة و تقولي رأيك في سواقتي و آخدك و ننزل نروح نتفسح في أي حتة و اعوضك عن كل الأيام اللي قصرت معاك فيها :) كنت بحلم باليوم اللي هاجيلك فيه طايرة من الفرحة و اقولك اني خلاص لاقيت نصي التاني و انك خلاص هتبقى جدو لحد تاني غيري ولادي :) كنت بحلم بيوم فرحي لما هيبقى اول واحد اتصور معاه انا و عريسي يكون انت :) كنت بحلم في مرة اني متكسفش زي كل مرة و آخدك في حضني و اضمك جامد قوي و أقولك قد ايه بحبك يا جدو :)

كنت بحلم بمرة وانا قاعدة عندك و تقولي خلاص روّحوا علشان متتأخروش أقولك لا يا جدو انت متعرفش اني هبات معاك ? و انك الليلة دي مش هتنام لوحدك ? :)

 كنت بحلم لما يبقى ليا بيت و اعزمك تيجي تقعد عندي و تشوف بيتي و تقضي معايا وقت و اثبتلك اني مكنتش بزهق من القعدة معاك زي ما كنت انت فاكر :)

كنت بحلم اني أطبخ كذا أكلة و اجيبهالك تدوقها و تقولي لا هنا الملح كتير و هنا محتاجة كذا كذا و دي مظبوطة قوي تسلم ايدك :)

كنت بحلم آجي اتغدى معاك كل يوم او عالأقل كذا مرة في الاسبوع علشان متاكلش لوحدك و أحاول أفتح نفسك عالأكل :)
  



 حاجات كتير حلمت بيها و حاجات كتير كان نفسي أقولهالك هتفضل مدفونة جوايا
فضلت أحلم و أأجل من غير ما اعمل حاجة من أحلامي لحد ما انت سيبتني و مشيت :'(
  بس انا مش زعلانة لاني واثقة في رحمة ربنا و ان كل ده لسه في فرصة أعمله معاك لما أقابلك في الجنة باذن الله هيبقى في كل حاجة حلوة ممكن أشاركك فيها أحلى من اللي حلمت بيه كمان مليون مرة بس يا رب ندخلها سوا و تكون دلوقتي فـ روضة من رياض الجنة و بتقولي من عندك لو تعرفي اللي انا فيه مش هتزعلي على فراقي لحظة واحدة :) ربنا يرحمك يا جدو و يسامحني على تقصيري معاك و يديني فرصة في الجنة أقولك قد ايه كنت بحبك :) 

هناك 3 تعليقات:

Nigm يقول...

سيحدث باذن الله

ان شاء الله سيجمعكي الله به في دار خير من داره الدنيا، وسيكون من اول من يستقبلوكي في الجنة لانه من السابقون

وحينها
ستخبريه بكل شيء، ان لم يكن علي علم به من قبل ذلك
وستشاركيه كل هذا وأفضل .. بلا نهاية :)

ادعي الله له بالمغفرة والرحمة دائما وان يزيد من درجاته في الجنة

إن الله بالمؤمنين رؤوف رحيم
:)
رحمة الله عليه

بِنت نُكتة يقول...

أنا عينيا دمعت .. تعرفي على الأقل إنت شوفتي ليكي جد
أنا بقى لا شوفت لا جد ولا جدة لا من بابا ولا من ماما
مش فاهمة أصلاً يعني إيه حد بيقول أنا رايح عند جدي أو هبات عند تيتة النهاردة

عارفة كمان النهاردة شوفت صورة لبيتهم القديم وفيه ورد حلو أووووووووووي مش عارفة اسمه لما سألت عنه قالوالي الورد دا كان جدك بيزرعه ..
ففرحت أوي إني وارثة منه حبي للزرع عموما..

أعرف كمان عنه إنه كان بيعرف يرسم حلو أوي .. وكان بيعمل مراكب بالخشب كهواية ليه
أنا بحب الحاجات دي جداً.. بس مش بعرف أعملها كنت هحس بفرق لو حد علمني أرسم أو علمني اعمل مركب خشب أو قعد يكلمني عن الزرع وأسامي الورد وإزاي أهتم بيه

بالنسبة لإنك مكنتيش بتعبري له عن مشاعرك

في قصيدة لمصطفى إبراهيم بتوصف اللي كتباه أوي



مية مية كانت هتفرق فى الوداع

لو كنت عارف إن هى دى المرة الأخيرة , مية مية كانت هتفرق فى الوداع

لو بس كنت عارف إن دى المرة الأخيرة , مية مية كانت هتفرق فى الوداع

كنت يوميها أكيد هبيّت عند جدى فى شقته - نلعب ورق - نسهر سوا

ومش هسيبه عشان ينام ليلتها من بعد الدوا

أو يرد الشيش عشان ضهره بيتعب من الهوا

وكنت هقولوا :

يعنى بزمتك ؟

آخر نفس ساقع اخدته فى صحتك

بقى مايسويش حبة وجع ؟

بطل دلع

جدى اللى مات دفيان ليلتها باللحاف

لو كان عرف إن الليلادى وداع لأنفاس الهوا

مكنش رد الشيش فى آخر ليلة له

مكنش خاف - خاف - خاف

مكنش خاف

كل الشوارع والمبانى اللى مش هدخلها تانى

والأغانى اللى لما سمعتها - دندنتها - من مرة واحدة بالسماع

مية مية كانت هتفرق فى الوداع

يا كل حاجة كسبتها أو سبتها

وملحقتش اشبع منها

اكمنها - قالت هنروح مع بعض فين ؟

فين فين فين

يا ناس يا عبط يا عشمانين فى فرصة تانية للقا

بطلوا أوهام بقى

وكفاية أحلام واسمعوا

عيشوا بزمة وودعوا

كل حاجة بتعملوها وكل حد بتشفوه

وكل كلمة بتقولوها وكل لحن بتسمعوه

عيشوا المشاهد كل مشهد زى ما يكون الأخير

واشبعوا ساعة الوداع واحضنوا الحاجة بضمير

ده اللى فاضل مش كتير

اللى فاضل مش كتير

مش كتير مش كتير

لو كنت عارف إن هى دى المرة الأخيرة

مية مية كانت هتفرق فى الوداع


متوقعيش بقى في نفس الغلط دا تاني

Khadega Ghatwary يقول...

@ Nigm
باذن الله :) :) :)
ربنا يرحمه يا رب

------------------

@ بنت نكتة
انا بعد كلامك ده يا اسو حسيت ان اللي انا فيه ده و لا حاجة بجد !!!:(

ربنا يصبرك على كونك اتحرمتي من نعمة زي دي بس برضه باذن الله اي حاجة مخدتيهاش في الدنيا , في الجنة تلاقيها باذن الله

القصيدة دي قريتها زمان مش فاكرة فين ، احتمال عندك برضه في حتة :)
بس حلوة جدا جدا جدا و مؤثرة جدا

و متقلقيش ، اتعلمت الدرس خلاص :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...