بــســــم الله :)


الحمد لله
عدد ما كان
و عدد ما سيكون
و عدد الحركات و السكون !

الاثنين، 2 يوليو 2012

الإتقان !!!

مشكلتي زمان كانت _او زي ما كنت فاكراها مشكلة_ ... اني كنت مبعرفش اعمل حاجة سـلــق بــيـض أبداً !!! ،، أي حاجة ،، مكنتش بعرف أكروِت ... حتى في المذاكرة ^_^ ،، و ده اللي كان بيخليني داخلة سايبة حاجات كتير لاني مبلحقش أخلص ،، كنت دايما بقعد عالورقة عارفة ان عندي لسه ١٠٠ ورقة بس مش عارفة أجرّيها أو اكروتها ... نفس الفكرة في البطئ في كل حاجة ،، حتى لو اللي طلبها قالي " اعمليها عالماشي " ،، كنت بعملها بنفس الطريقة اللي كنت هعملها بيها لو كان قالي " اتقنيها كويس " !!!
كانت الحاجة اللي تاخد في ايدي ساعة ،، نفس الحاجة تاخد مع غيري نص ساعة تلت ساعة مثلا
... كان بيبقى نفسي أنجز و أخلص بسرعة بس من غير ما احس الاقي الوقت جري مني ،، أي حاجة من أي نوع ، سواء تخصني أو تخص غيري ، فيها مصلحة ليا أو لأ ، لــكــم أن تتخيلوا ! ^_^


زمان كنت فاكرة ان عدم قدرتي على سلق البيض دي مشكلة ... حاليا و بعد عوامل الطبيعة و التغيرات المناخية ،، مشكلتي بقت اني بســلــق كتـيييييييير ،، لدرجة ان جالي انتفاخ من كـُتر أكل البيض المسلوق ^_^ ... نفسي اعرف امتى حصلت نقطة التحول اللي خلتني اتغيرت بالشكل ده ? أو ازاي ? يمكن كانت فترة اتعرّضت فيها لضغوط و طلبات و واجبات كتير ? ... جايز !!! ... يمكن الحاجة الوحيدة اللي عمري ما عرفت أكروتها حتى هذه اللحظة و خلاص فاضلي شهر و تقريبا مش هتعرضلها تاني ،، هي المذاكرة ،، برضه بتزنق و برضه بطيئة D:

زمان كان بيبقى نفسي أكبـّر دماغي زي الباقيين
... لكن دلوقتي انا مش راضية عن مشكلتي الحالية و نفسي أرجع للمشكلة القديمة بتاعة زمان ،، علشان كده هعمل وقفة مع نفسي في الموضوع ده ،، لان اتقان العمل _ اللي للأسف مش موجود عند ناس كتير _ من سمات المؤمن ... أي عمل حتى لو بسيط أو يخصك لوحدك !!!

 قال تعالي: " وقل اعملوا فسيري الله عملكم و رسوله والمؤمنون " صدق الله العظيم


قال الرسول عليه أفضل الصلاة و السلام : " إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه " ... صدق رسول الله 


مش هقول بقى ان الواحد مننا لما يكون المشرف المسئول عنه موجود بيعمل الحاجة ازاي و لما يبقى ربنا بس اللي شايفه بيعمل ايه !!!
كل واحد بينه و بين نفسه كده
... يشوف نفسه :)


مش معقول الحشرات بتتقن عملها و احنا يا بني آدمين مش عارفين نتقنه او نحاول حتى !!!




 


بس طبعا مش لدرجة توصل زي الجماعة دول هههههههههههههه D:


مايو ٢٠١٢

ليست هناك تعليقات:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...