بــســــم الله :)


الحمد لله
عدد ما كان
و عدد ما سيكون
و عدد الحركات و السكون !

الثلاثاء، 7 فبراير 2012

عــُكاشة (٢)!!!

مشهد رقم ٢ :

نرجو منكم قبل قراءة هذا المشهد
، قراءة المشهد الأول مــــــــن هــــــــنـــا لانه مترتب عليه و مكمل لأحداثه ^_^

عــُـكاشة و أثناء جلوسه في بلكونة بيتهم يتذكر أمجاده في التلفزيون
يطلع عليه الجني من أحد أركان البلكونة و يبدوا عليه الهلع و الفزع (الجني طبعا مش عكاشة لان عكاشة مبيخافش من حاجة)


الجني : عكااااااشة !!!!!!

عكاشة : أعوذ بالله خوفتني عايز ايه ? هو كل شوية هتطلعلي تشكيلي همومك ? مش لاقي غيري ?

الجني : ماهي كل المصايب جاية من وراك ، و انت فاكرني جاي أفضفضلك ? انا في مصيبة جديدة و كله من تحت راااااااسك !!!

عكاشة : مبحبش اللي يعلق بلاويه على شماعات غيره ، تعال جوة علشان متفرجش علينا الناس

الجني (بعد ما دخلوا) : كان يوم اسود يوم ما طلعتني من المصباح و حققتلك امانيك المجنونة !

عكاشة : هو حد كان ضربك على ايدك ? ما كنت ترفض و خلاص

الجني : ما هي دي المصيييييـبة .. اني مرفضتش ، و المفروض الجني الشاطر اللي معاه مؤهلات عالية زيي و عنده نظرة مستقبلية كان لما يحس ان في مصيبة هتيجي من ورا واحد ميحققلهوش حاجة و ساعتها كان هيبقى معايا تصريح بكده ، بس أنا للأسف للأسففففف مستغلتش الفرصة دي

عكاشة : انت هتقعد تندب حظك ? خلاص يا سيدي ما اللي حصل حصل

الجني : ياااااادي المصيبة ، اعمل ايه دلوقتي ?!!! منك لله ... منك لله

عكاشة : طب خلاص متعيطش ، قولي ايه مشكلتك يمكن اقدر احلهالك ، مانا بقالي زمن عمال احل في مشاكل مصر
و مش بتخلص و في الآخر الناس بتنكر الجميل و زعلانين مني

الجني : هو مش انا حذرتك و قلتلك محدش هيحبك ? قولتلي مش مهم انا عايز اكون مشهور ، اهو ده اللي حصل !

عكاشة : لا يا عم بس انا فعلا حليت مشاكل كتير و ولا حد عاجبه حاجة

الجني : طب إديني مثاااال واحد بسسسسسس !

عكاشة : لا لا لا لا لا لا يا عم ، ده مممممش موضوعنا دلوقتي خلينا فيك ، مش معقول تكون شايل مصيبة على راسك و انا اقعد اوصفلك انجازاتي و نجاحاتي و أمجادي ....... لا طبعا !

الجني : يا سيدي قولي حاجة واحدة !

عكاشة : لا مش وقته خلاص .. انت قفلتني يا عم

الجني : ايوة ايوة اعملهم عليا ، براحتك .. انت اصلا مجنوووووون و الدليل .. اللي حصلي من وراك

عكاشة : هو ايه اللي حصل ما تقول ?

الجني : الحكومة بتدور عليا و انا هربان بقالي فترة و مش عارف استخبى فين ، بيقولوا هيسحبوا مني كارنيه النقابة و مش هشتغل تاني اي شغلانة عندكم و هشتغل عندنا بس و ده طبعا بعد ما اقضي فترة العقوبة في السجن

عكاشة : كل واااااحد بياخد جزااااته

الجني (بنرفزة) : و كماااااان ليك عين تتكلم ? ما انت السبب في المصيبة دي كلها ، هو انا مش مأكد عليك متقولش لحد ?

عكاشة : مانا مقولتش لحد طبعا !

الجني : أومال الموضوع اتعرف من فييييين ? قولي !

عكاشة : معرفش و انا مالي ، تلاقي عندكم التحريات شغالة عال العال

الجني : الظاهر ده اللي حصل ، المهم اني عرفت من صاحبي التفاصيل و انهم عايزين يمسكوني علشان اتسببت في مصيبة كبيرة عندكم هنا لما وافقت اعملك قناة و اني غلطت غلطة لا تـُـغتفر و مفيش حلول وسط ، لازم أتسجن ، منك لله ربنا ينتقم منك يا شيخ !!! و دلوقتي مقداميش غير اني اختفي عندكم هنا شوية لحد ما الاقي حل للمصيبة دي

عكاشة : طب صحيح لاقيتلك حل عبقري ، انا عن نفسي بستعمله على طول

الجني : إلحقني بـيييييييه ، و لو اني مش مصدق ان ممكن حاجة عدلة تيجي من وراك

عكاشة : احنا هنغلط و لا ايه ? عايز الحل و لا لأ ? ده حل جامد جدا

الجني : اتفضل قووووول

عكاشة : انت تنكررررررر ... تنكر اي صلة ليك بيا و تنكر اي علاقة ليك بالقناة دي من أساسه

الجني : هو ده الحل يا حـِدِق ?

عكاشة : أوماااااال ، ده حل جامد ، على طول بستعمله ، أي حاجة تحصل و اتفضح فيها ، أطلع أقول : مـحـصصصصصلـشي ، و الشاطر يثبت ، يجيبوا فيديوهات و أقول متفبركة و حلني بقى على ما يثبتوا انها مش متفبركة اكون طلعتلهم بحاجة جديدة ، شغل عفاريت بقى

الجني : عندنا مينفعش الكلام ده و هيثبتوا عليا التهمة و هيتشدد كمان العقاب علشان انكرت و ضللت العدالة

عكاشة : صدقني هو ده الحل و شغال معايا زي الفل لحد دلوقتي ، يقولولك بوست ايد صفوت الشريف ، طلعت قلت لا طبعا ، أنا ابوس ايد صفوت ? لييييه ? ده هو اللي يبوس ايدي ، و دلوقتي ناشرين خبر قال ايه ، في ألوفات تحت بيتي بيطالبوا بنزولي و تسليمي ، طبعا انكرت و بعتلهم قولت انهم عشرين تلاتين واحد من الحاقدين و اللي مش عايزيني أنجح و لا عايزين مصر تستقر ، أقلية طبعا

الجني : آه صحيح ، ايه كمية الناس الرهيبة اللي تحت بيتك دي ، انا واجهت مشكلة علشان اوصل بالرغم من اني جني و محدش شايفني بس اعداد رهيبة ، كنت بتقول ايه بقى ? كام ?

عكاشة : عشرين تلاتين

الجني : طب اطلع كده خد بصة خفيفة ?

عكاشة : يا عم مانا عااااارف ، انت برضه مفهمتنيش ، ما هو ده اللي بتكلم عليه ، الانكار هو الحل

الجني : يا حبيبي في كاميرات تحت بتصور اللي بيحصل يعني هيطلع شكلك وحش قويييييييييي

عكاشة : لا مانا ساعتها هقول انهم كانوا عشرين واحد لما انا كنت متابع و الظاهر كده الله اعلم انهم فضلوا يلموا ناس لحد ما العدد زاد قوي بس انا مش فاضي كل شوية اطلع اعدهم ، و انا فاضيلهم ? ورايا قضايا اهم تخص بلدي

الجني : يا سلااااام عالوطنية ، برضه محلتليش المصيبة الي انت سببتهالي

عكاشة : عندي حل تاني ، انت كنت نصحتني بيه زمان ، فاكر ?

الجني : خلصني مش وقت فوازير

عكاشة : بص انت تعمل عبيط ، و مثــّـل عليهم انك مجنون ، عالاقل مستشفى المجانين ارحم من السجن و لا ايه ?

الجني : بس انا مقلتش تمثل انك مجنون ، لانك مجنون بحق و حقيقي و مش محتاج تمثل

عكاشة : متدقــّـش ، المهم انت بس روح سلم نفسك و في المحكمة او في القسم اعمل عليهم حركتين كده ، و كل ما ييجي الظابط يسألك اي سؤال لافـــيه انت بسؤال برضه ، يعني مثلا اسأله حزمة الجرجير فيها كام عود ? هتلاقيه اسبهل و معرفش يجاوبك فانت تستغل الفرصة و تقوله ، بس كده .. يبقى انا بريء يا بيه

الجني : انت باين عليك اهبل فعلا ، هو احنا في مسلسل عربي ?

عكاشة : و الله انا حاولت اساعدك ، انت بقى اللي مفيش منك امل

الجني : هي دي بقى الطرق اللي كنت بتساعد بيها الناس و هما ناكرين للجميل مش كده ?

عكاشة : يعني حاجة زي كده ، الحل الاخير بقى هو انك تيجي تعيش عندنا ، و ممكن تشتغل معايا هلاقيلك شغلانة حلوة و كويسة عندي في القناة

الجني : مينفعش .. مينفعش .. خلاص خلاص سيبني في حالي مش عايز من وشك حاجة ، بس لو حصلي اي حاجة ابقى اعرف ان انت السبب

عكاشة : كالعادة ناكر للجميل عامل زي بتوع ميدان التحرير ، انا غلطان اني تعبت نفسي علشان اساعدك

الجني : انا لو ممكن كنت ظهرتلهم تحت و عرفتهم انت في انهي دور بالظبط علشان يجيبوك من قفاك و ياخدولي حقي ، بس يا خسارة

عكاشة : روح يا عم اتحسر بعيد عني

الجني : منك لله ربنا ينتقم منك ، حسبي الله و نعم الوكيل فيك
، أشوف فيك يوووووووم !!!!!



ليست هناك تعليقات:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...