بــســــم الله :)


الحمد لله
عدد ما كان
و عدد ما سيكون
و عدد الحركات و السكون !

الخميس، 15 يوليو 2010

لو بقيت في ستاف الجامعة !!!











قعدت أفكر أفكر أفكر أفكر , لو بقيت في ستاف الجامعة هعمل ايه ؟؟؟

1- هعمل الكتاب بالظبط بالظبط من الداتا شو اللي هشرح منها , علشان الطلبة تركز على الفهم أكتر من الكتابة, لكن هيكون فيه حاجات عايزة تكمل بسيطة علشان اللي حاضر يركز معايا مش علشان نفرّق بين اللي حضر و اللي محضرش لا لان كده كده في مكتبات هتنزّل ورق , مش دي القضية , المهم عندي هو الطالب اللي حاضر دلوقتي.

2- هعمل جروب عالفيس بوك و انزّل فيه محاضراتي متسجلة صوت و هنزلها على موقع الكلية ( لو وافقوا طبعا).

3- هيكون في المحاضرة في فاصلين للترفيه عن الطلبة , يا إما فيديو يا إما صور فيها خداع بصر و الطلبة يكتشفوها.
Optical illusion

4- هعمل طبلة كبيرة معدن زي اللي في الحروب اللي بتظهر في الأفلام القديمة علشان لما قاعة المحاضرة تقلب تهريج او الطلبة صوتهم يعلى و عايزاهم يركزوا هخبط عليها جامد علشان صوتها يرن القاعة كلها و اللي خايف على طبلة ودانه يسكت ^_^ .

5- هشرح بطريقة شيـّـقـة و مسلية و فيها إبداع و تفكير, مش هشرح بسرعة و مش هكروت الطلبة.

6- هتبقى المحاضرة فيها مناقشة عنها مجرد تلقين.

7- هشترط على الكلية تزوّد ساعات المحاضرات علشان تكفي كل ده و الطلبة طبعا هيكونوا مبسوطين, و المحاضرة هتكون مكدّسة لكن مليانة حاجات مختلفة و هتكون مسلية.

8- لما الطلبة يتكلموا مش هظلمهم كلهم و مش هسيب المحاضرة و امشي و اتنرفز لان لو في قلة قليلة غير مهذبة , في كتير ملهومش ذنب و محترمين , و هحاول أصطاد الناس المهرجين و المشاغبين و أعاقبهم بس مش بالدرجات لأ عقاب نفسي زي انهم هيطلعوا يقعدوا جمبي قدام كل الناس و هاااااتك يا كسوف ^__^ و و اللي هيخرج منهم عن حده هحرمه من الدرجات البوناس اللي لسه جاية في السكة.

9- في آخر كل محاضرة هيكون في سؤالين تلاتة هسألهم و عايزين حد فهم المحاضرة بالاضافة للابداع و شوية بحث خفيف عالنت , علشان الطلبة يجيبوا اجابتهم المحاضرة اللي جاية و في اول عشر دقايق طالب واحد هيجاوب على كل سؤال و في درجات بوناس للي يجاوب , كده احنا بنهتم بالبحث العلمي مع الدراسة.

10- التفرقة بين الطالب اللي بيحضر من غيره هتكون في حاجة واحدة بس هي البوناس

(Bonus! )

كل محاضرة هيكون في ربع ساعة بعد العشر دقايق الأوليين بتوع البحث العلمي , فيها هسأل أسئلة مباشر على المحاضرة اللي فاتت و هتكون اختيارية و عليها بوناس , و أثناء المناقشة في المحاضرة برضه في بوناس.

11- هلتزم بالساعات المكتبية و هستقبل فيها الطلبة , امّال انا جاية الكلية ليه .

12- هكون عاملة موديل للامتحان من اول السنة و الحاجات اللي ملهاش لازمة و مش هجيبها في الامتحان مش هطلبها من الطلبة , و كل محاضرة هشاور كده على سؤال او اتنين من الامتحان بحيث على آخر السنة اكون حلتلهم نص الامتحان و الباقي عليهم , أصل احنا مش داخلين حرب , ده امتحان بس علشان التقييم.

13- لو مادة فيها تصوير تحت ميكروسكوب مثلا أو صور لأي حاجة , هعمل صور واضحة تنزل لكل الطلبة في الكتاب و خصوصا العملي او هديهم سي دي ينسخوها من بعض و ممكن أرفعها عالنت و اللي عايز يصوّر في السيكشن هسيبه يصوّر براحته.

14- الكتاب في آخره هيكون في معلومات إثرائية في كل المجالات للي عايز يتثقف و في تسالي كمان و كل حاجة ^__^ .

15- المنهج هيكون غني بالمعلومات لكن مش كلها مطلوبة منهم.

16- الامتحان هيكون على جزئين , جزء اجباري لكل الطلبة على المنهج المطلوب منهم فقط و مخصص للنجاح و طبعا الأوائل هيتكرموا, و جزء اختياري تنموي ثقافي في باقي المعلومات و كل اللي اتقال في المحاضرة من معلومات إثرائية مش في المنهج و اللي هينجح فيه بقى هيتكرّم و ياخد جايزة قيّمة و يطلع كمان في التلفزيون مع شباب مصر المتفوّق البنّاء و هيكون له فرص عمل كبيرة عن اللي معملش حاجة, و ممكن الامتحان الاختياري ده يكون في مجال معين الطالب بيختاره حسب اهتماماته يعني مثلا يعمل بحث كامل عن حاجة معينة و نمتحنه فيه , يا اما نعمله على شكل بحوث تتقدم و ياخدوا عليها درجات و في شروط لكل بحث.

17- هراعي اللي كان بيحصل و احنا طلبة , يعني مثلا بعد كل جزء هشرحه هخلي كل الطلبة يغمضوا عينيهم و اللي مش فاهم يرفع ايده.

18- بعد ما أخلص كل جزء كمان هقول حد عنده سؤال؟ و مش بس مرة لا مرة و استنى و التانية و استنى و اقول آخر فرصة علشان الناس المكسوفة لثالث مرة و أستنى دقيقة و أكمّل , علشان انا اللي كان بيحصل اني كنت بفضل خايفة و لما ييجي الدكتور على آخر فرصة يقول سؤال ؟ بقول لنفسي المرة الجاية لما يسأل هرفع ايدي و على حظي بتكون دي كانت آخر مرة هيسأل فيها فبقول خلاص بعد المحاضرة و طبعا مبيحصلش .

19- هكلّم الطلبة عن حالنا و احنا طلبة زيهم و الغلطات اللي كنا بنقع فيها علشان ميكرروهاش و هعرفهم اني حاسة بيهم و كنت طالبة في يوم من الأيام.

عايزين أفكار كمااااااااااااااااااان , و انتوا لو بقيتوا في ستاف الجامعة هتعملوا ايه؟

D :D :

بس طبعا كل ده :::::: إن شاء الله ^___*

هناك 3 تعليقات:

Nigm يقول...

ماشاء الله
:)

انا اتمني ال 19 دول بس حتي يتنفذوا وساعتهاالتعليم الجامعي حيكون تعليم غير

Nice topic
^_^

Khadega Ghatwary يقول...

أشكرك بجد

لا بس أكيد انتوا كمان عندكم أفكار جامدة و اجمد من دي كمان

thanx alot :D

بِنت نُكتة يقول...

أنا هخلي في سؤال bonus بالثقافة العامة عن الكتب والفراية :)))

ومش هنزل المحاضرات صوت بس انا هصورها فيديو

وهعمل club للمادة بتاعتي .. هخلي الناس فيهال النادي دا اختياري ومش هيبقى ليه اي فايدة زيادة غير للي حابب فعلا يوسع نفسه في الماده مش اكتر تحضر معايا للمحاضرات واللي شرحه حلو هخليه يشرح كل محاضرة جزء

هوزع ورق تقييم للمحاضرة في الاخر واشوف ايه الجزء اللي مش مفهوم اعيده في المحاضرة اللي بعدها وههتم بالتعليقات جدا

هجيب وساشل تعليمية مبنكرة .. ومش مملة

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...