بــســــم الله :)


الحمد لله
عدد ما كان
و عدد ما سيكون
و عدد الحركات و السكون !

الجمعة، 10 يوليو 2015

Four :-)

فاضل تلاتة و يبقوا اربعة ^__^

فات اربع سنين حصل فيهم احداث كتير.. و مواقف مميزة كتير و تواريخ مهمة كتير و صُـدف كتير :)))
أجمل أربع سنين في حياتي سجلت منهم أحداث و أحداث تانية في الذاكرة ملحقتش اسجلها و اكتب عنها ..

زعلنا شوية بس ضحكنا كتير و اتفائلنا كتير و خرّفنا في الآخر كتير :P:P
 و اتمنى يا رب ان نسبة الزعل للفرحة تكون (واحد : تلاتة ) من مجموع اربعة :-)



اربع سنين فهمت فيهم حاجات كتير في الحياة مكنتش فاهماها و حاجات كنت فاكرة نفسي فاهماها وضحتلي اكتر..
فكرتي عن حاجات مختلفة في الحياة نضجت أكتر و بقت أفضل و انا اياميها كنت فاكرة اني خلاص كده فهمت..
بس في الأربع سنين دول.. خدت وقت مع نفسي في التفكير و توصلت لنتائج كتير و أفكار مختلفة عن كل حاجة أهمها (الارتباط) و أسباب نجاحه و مخاطر فشله .. و يعني ايه يكون في حد مهم في حياتك بجد .. مش كلام و خلاص ..
يعني ايه تفكيرك كله يكون ايجابي و فـ سكة واحدة .. نجاح المشروع المستقبلي اللي انت بتجهزله دلوقتي :D

أجمل أربع سنين في حياتي كانوا مليانين بالشغف اللي دفعني للكتابة أكتر و خلاني أطلع أفكار معتقدش كانت هتطلع بالشكل ده لو كانت الأربع سنين دي مختلفة عن كده .. 
يمكن جزء من حكمة ربنا اللي كل يوم بيتضحلنا اكتر و اكتر .. حكمته في ان ليه ساعات مش بتاخد الحاجة وقت ما بتتمناها .. و ليه أحلامنا بتتأخر ساعات شوية و شويتين .. 
جزء من الحكمة دي اني افهم حاجات كتير مع نفسي مكنتش فاهماها ساعتها و انا بتمنى أحقق أحلامي و لو كان حلمي اتحقق على طول يمكن مكنتش هلاقي وقت افكر و اوصل للخواطر دي.. 
فربنا أراد اني استنى و افكر ..  اشوف الناس حواليا بتعمل ايه.. و افكر ..  اسمع قصص كتير.. و افكر .. فلما ييجي الحلم علشان يتحقق في معاده اللي ربنا كاتبه ليا .. اكون عندي ساعتها السلاح اللي اقدر بيه أحافظ على حلمي يفضل زي ما عايزاه يكون .. و سر فهمي ليها بعد إلهام ربنا ليا و فضله عليا .. إني بفكر في حلمي طول مانا صابرة و مستنياه يتحقق .. يعني الشعور يجيب تفكير و التفكير يتحول لخواطر ايجابية يمكن مكنتش هتيجي على بالي في ظروف مختلفة...
ده بس جزء من حكمة ربنا في حياتنا ^&^
حكمة ربنا كمان فهمتها في الأربع سنين دول في مواقف مختلفة كانت كل مدى ما بتوضحلي قد ايه ربنا لطيف و خبير و حكيم و وكيل .. و انك متقلقش أبدًا طول ما هو بيدبرلك أمورك و انت متوكل عليه و بتاخد بالأسباب و بتحسن الظن بيه :))

أجمل أربع سنين في حياتي لانها كانت مختلفة عن باقيت السنين .. حسيت فيها قد ايه انا اسعد الناس و ان ربنا كرمني و رزقني أسباب السعادة اللي بدعيه كل يوم انه يحافظلي عليها .. و لسه الأجمل جاي بإذن الله :))

أربع سنين يبانوا كتير بس هما عدوا بسرعة ..
و فات كتير ما باقي الا القليل :D :D

ليست هناك تعليقات:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...