بــســــم الله :)


الحمد لله
عدد ما كان
و عدد ما سيكون
و عدد الحركات و السكون !

الأربعاء، 10 أبريل 2013

ســـــورة الـبــقـــــرة ♥ =)



إنه في ذلك اليوم ^_^ ..
الأحد .. الموافق 7_4_2013 .. 
انتهيت رسميا من حفظ و تسميع سورة البقرة .. 
الحمد لله الذي تتم بنعمته الصالحات !!! =) =) =)

انا سعيدة جدا جدا جدا .. يمكن لسه مش حافظاها بالإتقان اللي أنا بتمناه و بحلم بيه .. و هو إني مغلطش أو اتردد في ولا حرف .. و إني أكون عارفة كل آية سبب نزولها إيه .. و كمية من التدبر و التفكير في معانيها اللي ناوية بإذن الله أعملهم .. إنها فقط البداية .. و البقية تأتي =)

هذه السورة العظيمة .. كان لي معها عديد من المحاولات .. و كنت كل مرة ايأس و اقف بعد أول ربع حزب .. لأي سبب متعلق بوقت أو ظروف .. و كنت عزمت و عقدت النية في رمضان 2012 اني أحفظ منها اللي اقدر عليه خلال الشهر بدلا من ختم القرآن .. و لكن الإنجاز الحقيقي .. بدأ بعد رمضان بفترة .. الحمد لله =)

أتمنى ربنا يتقبل مني ما حفظت و يرزقني الأخذ و العمل بما فيه و يمدني بالعزيمة و القوة و العلم و الهدى .. لحد ما أكمل سورة آل عمران .. و أحتفل بحفظها :)


احساس لا يوصف !!! ^_^
 
و البقية تأتي .. بإذن الله .. ذلك من فضل ربــ♥ـــي !!! =)

هناك 4 تعليقات:

Nigm يقول...

Congratulationssss
^_^

ماشاء الله :) عقبال آل عمران باذن الله بعدها دايركت :)

انتم السابقون ونحن باذن الله اللاحقون ^&^

واستعيني بالتوازي بقراءة تفسير الشعراوي الممتع:

http://www.mediafire.com/?467i587ca5nb882

http://hotfile.com/dl/62226157/46c3262/tfser-alsharawy-khwatr-fde-alsh-1-ar_ptiff.pdf.html

والنسخة الهارد كوبي من مكتبة الجمهورية في اول شارع النبي دانيال ^_^

Go On
:-)

Khadega Ghatwary يقول...

شكراااااا قوي قوي ^_^

عقبالك يا رب =)

بدأت فعلا في "آل عمران" و حفظت فيها 4 صفحات :D :D
بيني و بينك اللي بيخليك تداوم عالحفظ و تتقدم فيه بشكل منتظم .. ان في متابع حازم يشجعك .. و البنت اللي بتسمعلي أصغر مني بسنتين و ما شاء الله عليها حافظة القرآن كله .. و بتمنى ابقى زيها في يوم من الأيام :)

جزاك الله كل خير .. هنزّل التفسير و غالبا كمان هروح اشتريه لاني كنت فعلا لسه بتسائل ممكن فين ألاقي تفسير يفيدني و أثق فيه :)

شكرا قوي
و دعواتك بالاستمرار :)

بِنت نُكتة يقول...

مبروووووك يا خوووووووووخة ألف مبررررررروك

أنا حافظت البقرة وآل عمران في 3أجازات صيف بس

وبقالي دلوقتي حوالي 4 سنين مش عارفة اخلص النساء :((
ان شاء الله ارجع اكمل تاني .. خلاص هانت كلها شهرين وافضى للأبد

Khadega Ghatwary يقول...

الله يبارك فيكي يا اسوووووووو ^_^

ما شاء الله عليكي .. طب ده انتي كده لازم تكملي .. من رأيي ان اللي يقدر يحفظ سورة البقرة يبقى يقدر يحفظ أي سورة تانية :)
هو بس تلاقي وقت و لازم تكملي باذن الله :)
خلصي امتحاناتك و انا هفضل وراكي ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...